רילוקיישן לארה"ב, נסיעות עסקים או עבודה בחו"ל – על מציאות של אי-שוויון, חלק א'

רילוקיישן לארה"ב, נסיעות עסקים או עבודה בחו"ל – על מציאות של אי-שוויון, חלק א'

"הם מאמינים באידיאל שבני האדם נולדו שווים, אם כי לעתים הם כושלים במימושו המלא. הם שואפים לקדם שוויון הזדמנויות באופן חוקי ולהתעמת עם הדעות הקדומות שלהם."

"הם מקיימים חברה שוויונית שחוקתה מבטיחה שוויון קיומי לכל גבר ואישה, מכל רקע אתני ולאומי. פסל החירות הוא סמל לפתיחות האמריקנית, ולאמונה בכבודו של כל בן אנוש."

בטרם קיבלה ארצות הברית את עצמאותה, התכנס בשנת 1776 קונגרס כלל-יבשתי שכלל קבוצה של אנשי רוח, בהם בנג'מין פרנקלין, תומאס ג'פרסון וג'ון הנקוק. הקונגרס פרסם את הכרזת העצמאות האמריקנית, שכללה, בין היתר, את המשפט הבא: "מקובלות עלינו אמיתות אלה כמוכחות מאליהן, שכל בני האדם נבראו שווים, שהבורא העניק להם זכויות מסוימות שאי אפשר לשלול מהם, וביניהן הזכות לחיים, לחירות ולרדיפת האושר."

אלא שליוצאים לרילוקיישן לארה"ב כדאי לדעת כי המציאות בארצות הברית שונה מעט מרעיון הרב-תרבותיות. ארצות הברית היא אכן המדינה הרבגונית בעולם, אך גזענות ושנאת זרים קיימות בכל שכבות החברה. אמנם המדינה ביטלה את ההפרדה הגזעית לפני כמעט 60 שנה והיא מקיימת מנגנונים מורכבים של אפליה מתקנת, אך שוויון אמיתי עדיין איִן.

ליוצאים לרילוקיישן לארה"ב מומלץ להכיר את הפערים בהכנסות

מדד ג'יני לבדיקת אי-השוויון בהכנסות, עומד במדינות כמו שבדיה, יפן, דנמרק ונורווגיה, על 0.25 (כאשר 0 מייצג שוויון מוחלט ו־1 מייצג אי-שוויון מוחלט). בארצות הברית, לעומת זאת, מדד אי-השוויון עומד על 0.4, לצד מדינות כגון: טורקמניסטן, טורקיה וסנגל (ישראל נצמדת לארצות הברית עם 0.39).  הנתון העדכני לשנות 2020: ארה"ב 0.39 וישראל 0.35.

"העניים הפכו לעניים יותר והעשירים התעשרו בפראות."

דה-מרקר, 20.12.13

"מספר הילדים החיים בעוני קשה זינק ב-130%. מספר הילדים המתקיימים בפחות משני דולרים ליום זינק ל-1.4 מיליון ב-2011 לעומת חצי מיליון ב-1996."

דה מרקר, 10.4.12
ליוצאים לירלוקיישן לארה"ב מומלץ להכיר את הפערים בחינוך

"הסיבה העיקרית לפערים חברתיים היא חינוך או ליתר דיוק, היעדרו. בשלב מסוים, שיעור בוגרי בתי הספר התיכונים, הפסיק לעלות. במקביל, שכונות עשירות יכולות להרשות לעצמן להפעיל בתי ספר טובים יותר, והפער בין הקבוצות השונות בחברה גדל."

דה-מרקר, 16.10.12

"היתרון של ילדים שנולדים להורים עשירים ברור מגיל צעיר. הורים שנחושים להצליח, מטפחים את ילדיהם כבר בגיל הגן. חלק מההורים משלמים על שיעורי הכנה מיוחדים לקראת קבלה לגנים המועדפים. ארצות הברית היא בין שלוש המדינות המפותחות (שתי האחרות הן טורקיה וישראל) שמשקיעות בתלמידים עשירים יותר מאשר בתלמידים עניים. לפי סקר שערך "קרימזון", העיתון של אוניברסיטת הרווארד, 16% מבין 2,023 הבוגרים שסיימו את הלימודים ב-2014, הם ילדים להורה אחד לפחות שלמד באוניברסיטה. עם סיום הלימודים, חברי האליטה העתידית ילכו לעבוד בפירמות עורכי דין, בנקים וחברות ייעוץ, שם נמצא השכר הגבוה."

דה-מרקר, 27.1.15

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *