האיכויות הכלכליות של דנמרק כשער להזדמנויות חדשות ברילוקיישן או בנסיעות עבודה – חלק א'

האיכויות הכלכליות של דנמרק כשער להזדמנויות חדשות ברילוקיישן או בנסיעות עבודה – חלק א'

דנמרק, פנינה נורדית שובת לב, זכתה להכרה עולמית בזכות הכלכלה המשגשגת שלה ורמת החיים הגבוהה שבה. דנמרק ידועה במדיניות הרווחה החזקה שלה ובדגש ששמה על חדשנות ומחויבות כלפי צמיחה בת קיימא, ומספקת מסגרת טובה להשגת שגשוג כלכלי תוך שמירה על איכות חיים גבוהה.

הנוף הכלכלי המיוחד בדנמרק הופך אותה ליעד ראשי עבור אנשים המחפשים הזדמנויות חדשות בתחומי צמיחה מקצועית, רילוקיישן או נסיעות בעבודה. במאמר זה בן שני חלקים, ננסה לעמוד על כמה מההיבטים האלו לטובת היוצאים לדנמרק לעבודה, ללימודים או למגורים.

  1. מדינת רווחה ליברלית ומודרנית שדואגת לכולם

"האזרח הדני לא צריך לשלם אגורה על חינוך ילדיו מבית הספר היסודי ועד האוניברסיטה, הוא לא צריך לשלם על שירותי הבריאות שלו, לרבות טיפולי שיניים לילדים עד גיל 18, הוא לא צריך לשלם אגורה כדי להחזיק את הוריו בבית אבות, ואם הוא מפוטר הוא מקבל דמי אבטלה גבוהים במשך שנתיים, וגם אחרי כן, עד שימצא עבודה."

עם זאת רצף של משברים וכן הגירה מוביל לאחרונה לשינויים מסוימים בתפיסת הרווחה הנדיבה. למשל בקרוב תכנס לתוקף התקנה לעליית גיל הפרישה מ-65 ל-67 (שנים 2027-2024).

  1. המיסים בדנמרק גבוהים משום שהם תומכים במערכת הרווחה המפותחת אך יש לכך גם חסרונות

"רבים מסתפקים בשמונה שעות עבודה ביום, משום שאם יעבדו יותר, הם גם ישלמו יותר מס."

"המיסוי הגבוה הוא אחת הסיבות לכך שאנשים משכילים עוזבים את דנמרק."

"העלאת המיסים תגרום לדרישה של האיגודים לתוספות שכר כי יוקר המחיה עולה."

  1. יוקר המחיה

דנמרק נמצאת ברשימת עשר המדינות היקרות בעולם.

"הכול יקר בדניה: מוניות, ספל אספרסו, בגדים, נעלים, צעצועים, אפילו משחקי הלגו כאן יקרים פי שניים מאשר בארצות הברית, ולגו היא חברה דנית".

יש לציין שישראל עקפה את דנמרק במדד יוקר המחיה לשנת 2022. ישראל קיבלה את המקום השביעי ונמצאה יקרה יותר.

  1. המשכורות גבוהות, אך לשכר הגבוה יש מחיר

"באזורים בגרמניה שסמוכים לגבול הדני, רמות השכר נמוכות ב-30% לעומתנו. עובדה זו גורמת לכמה ממגדלי החזירים (דנמרק היא יצואנית גדולה של בשר חזיר) להעלות אותם על משאיות ולהעבירם לגרמניה."

הממשלה הדנית מנסה להקפיא את השכר כדי לשפר את התחרותיות של דנמרק, אבל אין לה כל יכולת ממשית לכפות את רצונה מכיוון שמדובר בתחום שנקבע בין המעסיקים לאיגודים המקצועיים.

  1. דנמרק נמצאת במקום שמיני במדד התחרותיות בזכות מודל ה-flexicurity הדני – חיבור של גמישות וביטחון

"המודל הזה מתקיים יותר מ-100 שנה, והוא מבוסס על כמה עקרונות שבזכותם התחרותיות בדנמרק היא מהגבוהות בעולם. המודל מבוסס על חופש מוחלט למעסיקים בגיוס ובפיטורי עובדים, לצד ביטחון סוציאלי למפוטרים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *