רילוקיישן לדנמרק – חיי משפחה

רילוקיישן לדנמרק – חיי משפחה

שיעור הגירושים בדנמרק הוא מן הגבוהים באירופה.

לעתים קרובות, בני זוג חיים יחד משך זמן רב במה שמכונה "נישואים ללא נייר."

מספרים מוצבים ברילוקיישן לדנמרק כי בשל הגירושים הרבים, חתונות כסף (25 שנות נישואים) נחשבות אירוע חשוב שמצוין בנוכחות חברים בביתו של הזוג המאושר. הכניסה מעוטרת בקשת מענפים, הרכב כלי נשיפה מנגן בפתח, ובעלי השמחה זוכים להפתעה בחדרם כאשר זמרים שרים ומנגנים סרנדה מחוץ לחלונם. הדנים נוהגים לציין גם את חתונת הנחושת – להנצחת 12.5 שנות נישואים.

שיעור הילודה להורים לא נשואים גבוה במדינה.

היוצאים לרילוקיישן לדנמרק מגלים כי, חופשת לידה לנשים ולגברים, מעונות לגיל הרך, גני ילדים, ומרכזי טיפול בילד, נפוצים מאוד. בזכות כל אלה, נשים יכולות להמשיך את לימודיהן או לפתח קריירה משמעותית גם לאחר הולדת ילדיהן, וכל מערכות התמיכה מעודדות זאת.

מחירי הדיור הגבוהים והמיסוי הגבוה אינם מאפשרים להורים לא לעבוד, ולכן רוב הילדים הדנים מטופלים במשך רוב שעות היום על-ידי גורם חיצוני שאינו אחד ההורים. תינוקות נכנסים למעונות יום החל מגיל שישה חודשים, ובגילאים גדולים יותר, הילדים מגיעים אחרי שעות הלימודים לצהרונים ושוהים שם עד שההורים אוספים אותם. מכיוון שכך, סופי השבוע הם משפחתיים ובמהלכם ההורים מנסים ההורים לפצות על היעדרותם במהלך השבוע.

המדיניות ההורית היא ליברלית, ברוב המקרים, וההורים שמים דגש על חינוך לאזרחות טובה ואחריות חברתית. קונפליקטים המתעוררים בין ילדים, מטופלים בדרך-כלל ברצינות ובהחלטיות כדי למנוע הידרדרות והסלמה. התנהגות אנטי-חברתית אינה מקובלת ומטופלת על-ידי המבוגר האחראי על הילד, אך לעולם אינה כרוכה בענישה. נוסף על כך, הכאת ילדים אינה חוקית.

אזרחים ותיקים מנהלים חיים עצמאים. הם נהנים מכרטיסי אזרח ותיק (Minrekort) שמעניקים להם הנחות בתחבורה הציבורית, בתיאטראות, בבתי קולנוע, במוזיאונים ובקורסים שונים. בנוסף, הם נהנים משירותים שמעניקים להם מרכזי טיפול ועזרה בבית. בהגיעם לגיל שבו הם חלשים מכדי לתפקד בעצמם, הם עוברים להתגורר בדיור מוגן (hyggelige). בדנמרק אין זה מקובל שהורים מבוגרים מתגוררים עם ילדיהם.

דנמרק הייתה המדינה הראשונה באירופה שהתירה נישואים חד-מיניים.

מספרים מוצבים ברילוקיישן לדנמרק כי הדנים מייחסים חשיבות רבה לשמות ילדיהם. הם בוחרים כמה שמות לפני הלידה, ולאחריה הם מנסים להתרשם מעט מאישיותו של הילד, טרם רישום בחירתם הסופית.

שמות המשפחה הדניים נושאים ברובם את הסיומת sen כמו למשל Hansen ('Hans's son' – הבן של הנס). שמות משפחה נעשו נפוצים רק באמצע המאה ה-19. עד אז, אם ל-Hans היה בן ושמו Jens – שמו המלא היה Jens Hansen. אם ל-Jens Hansen היה בן ושמו היה Hans – שמו המלא היה Hans Jensen. הדנים מעבירים שמות משפחה מאב לבן, ולכן שמות משפחה רבים הם דומים ואפילו זהים, כמו Jensen, Hansen, Larsen ו-Nielsen. נשים רבות שומרות על שם משפחתן טרם נישואיהן. ילדיהן יורשים את השמות הכפולים הללו, ואם הם פוגשים בן/בת-זוג שנושא שם כפול גם הוא, ניתנת להם הזכות לבחור את שמות המשפחה שהם חפצים בהם. לרוב, אין זו בעיה שכן דנים רבים נושאים שמות זהים כמו Jansen או Hansen.

בעיתונים המקומיים קיים מדור מיוחד שבו מצוינים כל ימי ההולדת בגילאי 0 עד 5, ימי נישואים וברכות לרגל פרישה. בנוסף, צילומים נשלחים למערכת על-ידי קרובי משפחה וחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *