מה כדאי לשלב בסדנה להבדלים בין תרבותיים?

מה כדאי לשלב בסדנה להבדלים בין תרבותיים?

 

ניתוחי אירוע: למשתתפים מוצגים תיאורי אירוע קצרים המתארים מצבים, קשיים או קונפליקטים אשר מתרחשים בין אנשים מרקעים שונים. האירועים מוצגים לדיון לקבוצה. זיהוי התגובות המתאימות והבלתי-מתאימות נדון בהתייחס לתרבויות השונות.

סימולציות תרבותיות: הסימולציה הידועה ביותר היא ה-"Bafa Bafa". זוהי סימולציה שבה מחולקים המשתתפים לשתי תרבויות, אלפא וביתא, ולאחר שהם לומדים את "החוקים" של התרבות שלהם, הם נדרשים לבצע אינטראקציה עם חברים מהתרבות האחרת. תרבות אלפא היא חברה חמה, ידידותית ופטריארכאלית שבה מדברים אנגלית. תרבות ביתא אינה משתמשת באנגלית ובה האנשים עובדים קשה. כאשר המשתתפים משתי התרבויות לומדים את החוקים ואת השפה, עליהם לבצע אינטראקציה זה עם זה בהתאם למשימה שקיבלו. המבקרים בתרבות האחרת מתבלבלים לעתים קרובות (כפי שקורה בסיטואציה בין-תרבותית אמיתית) מנוהגיה של התרבות השנייה והבלבול יוצר לרוב תסכול ועוינות.בתשאול שלאחר הסימולציה, המשתתפים מנתחים ומבינים את הרציונל מאחורי ההתנהגות שהתרחשה במהלך הפעילויות. נוסף על כך מתבצע דיון בנוגע לתגובותיהם ובמיומנויות הספציפיות הקשורות באינטראקציות יעילות.

משחקי תפקידים: משחקים אלו מאפשרים למשתתפים לשחק את התפקיד של אדם אחר או של עצמם. המשתתפים חווים את תחושותיו של אדם מתרבות אחרת וחווים את עצמם כתוצר של תרבותם שלהם.

משחקי תפקידים מצולמים:  המועמד לרילוקיישן משחק תפקידים מול המדריך המייצג במשחק תרבות אחרת. בסימולציית המפגש הבין-תרבותי מצולמת הסיטואציה. לאחר מכן מוקרן המפגש והמדריך והמוצב המועמד מנתחים את החוזק והחולשה של ההתנהגות המילולית והבלתי-מילולית של המועמד. המועמד יוכל לצפות בתגובותיו, להעריכן ולשפר את תפקודו בסיטואציות של משחקי התפקיד האחרות ובתפקודו האמיתי בתרבות האחרת.

תכנית הדרכה לתרבות ספציפית: על-מנת להכין את המוצבים לשאלה כיצד עליהם להגיב למצבים ספציפיים במדינה שאליה הם מיועדים, נחשפים המועמדים לנושאים שונים ולומדים כיצד נכון וכיצד לא נכון לנהוג בתרבות זו.

לדוגמה: מוצבים המיועדים לעבודה בתאילנד יידרשו לתת את התשובה הנכונה לשאלה הבאה:

מנהל תאילנדי השאיר את שני עובדיו מחכים לו לפגישה במשך שעה שלמה. העובדים, על אף כעסם, לא הראו זאת. כאשר הגיע המנהל הוא התנהג כאילו לא אירע דבר וכאילו לא איחר.  לא התנצל ולא נתן הסבר כלשהו. הוא קרא לעובדיו להיכנס והם החלו מיד לעבוד על הנושאים שלשמם נקבעה הפגישה.

אלו מן המשפטים הבאים מתארים בצורה הטובה ביותר את התנהגות השותפים באירוע?

העובדים התאילנדים היו מאד מיומנים בהסתרת הרגשות האמיתיים שלהם.

המנהל התאילנדי בוודאי לא היה מודע לעובדה שהוא איחר לפגישה בשעה.

בתאילנד העובדים נדרשים להיות מנומסים כלפי מנהליהם, לא משנה מה קורה, או באיזו דרגה ומעמד הם.

מאחר שאף אחד לא אמר דבר, ההתנהגות איננה מציינת דבר בעל משמעות מרכזית לתאילנדים.

התשובה השלישית היא התשובה הנכונה.

בתהליך ההדרכה תידון התשובה הנכונה וכן מדוע שאר התשובות אינן מתאימות בחלקן או במלואן.

ניתוח התשובות הנכונות והבהרת דרכי ההתנהגות הנדרשים, אמורים לסייע למועמד בתהליך הסתגלותו לתרבות הזרה.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *