השפעת ניסיון קודם ברילוקיישן על תחושת הלם התרבות

השפעת ניסיון קודם ברילוקיישן על תחושת הלם התרבות

לאורך תקופת הרילוקיישן המוצבים חיים ועובדים בסביבה זרה להם, הם חשופים לאתגרים רבים הקשורים לתרבות, מנהגים מנטליות ושפה ועל כן נדרשת מהם רמה גבוהה של התאקלמות על מנת להימנע מתסכול ומנסיגה מביצוע המשימה.

הלם תרבות עלול לקרות מייד עם נחיתת המטוס בהמולת האנשים, הריצה המטורפת אחר המזוודות והמעבר במכס. ריחות, מראות, גינונים ולחץ של אנשים – כל אלו עלולים לערער את הביטחון העצמי.

המוצב ברילוקיישן עשוי לחוש ב"סדרה של טלטולים" כשהוא נתקל במגוון רחב של מנהגים, מערכות ערכים, גישות והרגלי עבודה המקשים עליו לנוע בנוחיות באווירה עסקית ותרבותית זרה. ניכרת גם תחושה של "דג מחוץ למים" – כל המשענות נלקחות מן האדם, כך שהתסכול והמתח גוברים עד שהיחיד מסתגל למצב החדש.

הספרות על הלם תרבות מתארת את התהליך כעקומת U: הרילוקיישן מתחיל כתהליך המלווה בתחושות הצלחה, בהמשך חש המוצב הנמצא ברילוקיישן בשפל, ולבסוף מתעוררת תחושה של נסיקה מחדש.

כל זאת על פי השלבים הבאים:

  1. שלב ירח הדבש – השלב הראשוני שבו המוצב, שהגיע זה עתה לארץ הזרה, חווה סקרנות והתרגשות של תייר.
  1. שלב היעדר חוש הכיוון – המוצב הטרי המום מדרישותיה של התרבות החדשה ו"מופצץ" מן הגירויים שבסביבה החדשה. המוצב חש היעדר חוש כיוון כמעט בהקשר לכל דבר מוכר וחווה תחושת אשמה וירידה בהכרת הערך העצמי.
  2. שלב המרירות והעוינות – המוצב חווה כעס ועוינות כלפי התרבות החדשה משום שהיא אינה מתאימה לו כמו הדרכים המוכרות והישנות מהמדינה ממנה הגיע, ובנוסף מרגיש כי תרבות חדשה זו גורמת לו לקשיים.
  3. שלב ההסתגלות והאינטגרציה – שלב זה כולל אינטגרציה של הרמזים החדשים ויכולת מוגברת לתפקד בתרבות החדשה. המוצב רואה יותר ויותר בבהירות את היתרונות והחסרונות שבשתי התרבויות.
  4. שלב הדו-תרבותיות – בשלב זה המוצב חש בנוח הן בתרבות הישנה והן בחדשה. יש לציין שהספרות חלוקה באשר לשאלה עד כמה המוצב יכול באמת להגיע לשלב זה

Grill ושותפיו (2021)*, עקבו אחרי מעל ל-1000 שליחי משרד החוץ הגרמני. שליחים אלה, בדומה לשליחי משרד החוץ הישראלי ודיפלומטים אחרים ברחבי העולם, עוברים כל 3-5 שנים לתפקיד במדינה זרה אחרת.

במחקרם לא נמצאו שליחים אשר העידו על תופעת הלם התרבות על פי עקומת ה-U. שליחים מעל גיל 30 אשר להם ניסיון במגוון שליחויות קודמות הציגו עקומה שטוחה – כלומר ציינו שאינם חווים כבר הלם תרבות.

ואילו שליחים שלהם פחות ניסיון והם מתחת לגיל 30 העידו על תופעת הלם התרבות המקבילה לעקומת J, כלומר התחלה רעה וקשה אולם לאחריה עליה משמעותית ודרמטית החורגת מנקודת ההתחלה הבלתי נעימה.

מכאן הסיקו החוקרים כי ניסיון מצטבר והולך ברילוקיישן מפחית מאד את תחושת הלם התרבות גם אם מדובר בשליחות למדינה בעלת תרבות זרה אחרת בכל פעם.

 

 

Grill, S. & Rosenbaum-Feldbrugge, M. & Fliege, H. & Ruger H. (2021). Expatriate adjustment over time among foreign service employees: the role of cross-cultural experience. Journal of Global Mobility. 9 (3): 338-360

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *