רילוקיישן לקולומביה, נסיעות עסקים, נסיעות עבודה לחו"ל – על שיפור מסוים באי שוויון מגדרי ועל אי שוויון חברתי

רילוקיישן לקולומביה, נסיעות עסקים, נסיעות עבודה לחו"ל – על שיפור מסוים באי שוויון מגדרי ועל אי שוויון חברתי

"בסקר שנערך בקרב נשים בעולם דורגה בוגוטה, בירת קולומביה, כעיר המסוכנת ביותר עבור נשים בתחבורה הציבורית. נשים הודו שהן מפחדות להשתמש בתחבורה הציבורית לבדן לאחר רדת החשכה, שם הן חשופות לתקיפות ולהטרדות מיניות." (כלכליסט, 5.11.14)

ככלל, מעמדו החברתי של הגבר בקולומביה חזק יותר בהשוואה למעמדה החברתי של האישה, אם כי בעשורים האחרונים נצפית התקדמות מסוימת בתחום השוויון המגדרי, כפי שמעידים גם מוצבים ברילוקיישן לקולומביה:

  • בתי ספר לבנים נחשבו באופן מסורתי חשובים יותר מבתי ספר לבנות, אך בשנים האחרונות המגמה משתנה, ובתי ספר לבנות נתפסים חשובים במידה זהה.
  • הטרדה מינית ואלימות כלפי בת/בן זוג אסורים על פי חוק, אולם מספר המקרים שמגיעים לבתי המשפט מעטים.
  • נשים רשאיות להתגייס לצבא, אם כי רק מעטות עושות כן.
  • גיל הנישואים המותר בחוק הוא 18 לשני המינים.
  • חוקי הגירושין שנחקקו בשנות השבעים של המאה שעברה, מעניקים זכויות שוות לגברים ולנשים כאחד.
  • ההבחנה בין עיסוקים "גבריים" ל"נשיים" עדיין קיימת, ותחומי עיסוק כמו: סיעוד, הוראה, טיפול פסיכולוגי, תרגום, ומשק בית, שמורים לנשים בלבד. חשיבותם של המקצועות הנשיים פחותה מהמקצועות הגבריים, וגם התגמול בהם נמוך בהתאם.
  • מועדונים פרטיים מסוימים מסרבים עדיין לקבל נשים לשורותיהם, ומוצבים ברילוקיישן לקולומביה מעידים כי יש ברים שבהם נשים אינן מתקבלות בברכה, אולם אלה נעלמים בהדרגה.
  • גברים משלמים את החשבון כשהם יוצאים עם בנות זוגן, אך מנהג זה משתנה אף הוא בהדרגה מאז שנות התשעים של המאה שעברה, במיוחד בקרב סטודנטים.
  • ערכים חברתיים אינם מעניקים לאישה סטטוס יוקרתי יותר אם נולד לה בן, אך מרבית הגברים הקולומביאנים מקווים לבן יורש אחד לפחות שיישא את שם המשפחה, כך מספרים מוצבים ברילוקיישן לקולומביה.
  • נשים אתלטיות שזכו במדליות אולימפיות או הגיעו להישגים מרשימים בספורט זוכות לכיסוי תקשורתי נרחב על הישגיהן, במידה שווה לגברים.
  • רק 20% מחברי הקבינט הממשלתי הם נשים. עד היום טרם נבחרה אישה לנשיאות המדינה.
  • ההפלות אינן חוקיות, אולם נשים רבות שנזקקות לביצוע הפלה מוצאות את הדרך לעשות זאת באופן בלתי חוקי. מקרים של נטישת תינוקות או מכירת תינוקות זמן קצר לאחר לידתם, מעוררים ביקורת נוקבת.
  • אי-שוויון מגדרי ואפליה עדיין קיימים בקולומביה, כך מדווחים מוצבים ברילוקיישן בקולומביה. אולם בעולם העסקי, תוכניות הדרכה בקרב מנהלים בכירים מבוססות על כ-40% נשים (לעומת 5% בלבד בתחילת שנות השבעים).
  • מנהלים קולומביאניים נוהגים להציג תרבות ארגונית שהשוויון המגדרי בה הוא נורמה. ממצא זה זכה לחיזוק במחקר שנערך בקרב מנהלות בכירות בחברות עסקיות. הנשים היו בוגרות של מוסדות חינוך על-תיכוניים כמו גם אוניברסיטאות שבהן גברים ונשים למדו יחד, והנשואות מביניהן הציגו זוגיות המבוססת על קריירה כפולה – שני בני הזוג חולקים ביניהם את מטלות הבית והילדים.
אי-שוויון חברתי

אחד ממאפייני המפתח הקולומביאניים שרצוי שיכיר מי שיוצא לרילוקיישן לקולומביה או לנסיעות עסקים, הוא ריכוזיות הכוח בידיה של אליטה מצומצמת בעלת כוח השפעה. כתוצאה מכך, אי-השוויון החברתי הוא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום. כך למשל, סיפרו מוצבים ברילוקיישן לקולומביה שבערים הגדולות בתי פאר שוכנים לצד שכונות עוני דבר שמחדד את הפערים בין המעמדות.

בבוגוטה אפשר לשמוע לעתים קרובות את הכינויים דון/דונה או דוקטור/ה כחלק מההכרה בסטטוס החברתי והמקצועי (גינוני הטקס הפורמליים הללו אינם נפוצים בשאר חלקי המדינה). בארגונים עסקיים גדולים, נהנים חברי ההנהלה מזכויות הכוללות, בין היתר, משרדים מפוארים, מקומות חניה פרטיים, ביגוד מהודר, וחדרים השמורים לדרגים השונים בהיררכיה הארגונית. אולם בתאגידים גדולים קיימת מגמה התומכת בהגדלת השוויון, ובמקומות ציבוריים, כמו מסעדות, לא קיימים עוד מקומות השמורים לבני מעמד חברתי מסוים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *