רילוקיישן לקנדה? -על היחסים שבין הקנדים לאמריקאים ועל ההבדלים ביניהם

רילוקיישן לקנדה? -על היחסים שבין הקנדים לאמריקאים ועל ההבדלים ביניהם

הגבול הלא-מוגן הארוך בעולם מפריד בין קנדה ובין ארצות הברית, שנמצאות בקשרים אמיצים יותר מ-100 שנה. היחסים בין שתי המדינות טובים וידידותיים בדרך כלל, וקיים פוטנציאל אדיר לסינרגיה בין שתי המדינות שנקודות הדמיון ביניהן רבות יותר מההבדלים ביניהן.

שתי המדינות חברות בברית נאט"ו, ועם זאת, הקנדים מדברים לא פעם על תוקפנות לא מוצדקת של האמריקנים נגדם.

פרויקט קיסטון הוא דוגמה למתיחות הקיימת בין שתי המדינות:

"נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, דחה פעם נוספת את קבלת ההחלטה על הקמת פרויקט צינור הנפט בין קנדה וארצות הברית. דחיית הפרויקט, הידוע בכינויו קיסטון, הגבירה את המתיחות השוררת לאחרונה ביחסי שתי המדינות. בהודעה שפרסמה מחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי הנשיא אובמה התקשר לראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, והודיע לו על החלטתו לדחות את החלטתו בעניין בקשת הקונסורציום הקנדי-אמריקני להקים צינור נפט בעלות של כ-13 מיליארד דולר בין שדות הנפט באלברטה ובתי הזיקוק שלחוף מפרץ מקסיקו, עד לאחר הבחירות לנשיאות בנובמבר. זאת, בנימוק שלממשל לא היה מספיק זמן ללמוד את הנושא. הרפר, בתגובה, הביע בפני הנשיא האמריקני את אכזבתו העמוקה מההחלטה. התגובה הכלכלית שלו הייתה מיידית. 'קנדה,' כך הצהיר ראש ממשלתה, 'שומרת לעצמה את הזכות לייצא את הנפט המופק באלברטה לשווקים אחרים מלבד ארצות הברית.'"

(דה מרקר, 30.1.12)

לאחר שבע שנים, שבהן המתינה קנדה לתשובה חיובית, בסוף שנת 2015 ניתנה החלטתה הסופית והמאכזבת:
"אובמה עצר את פרויקט קיסטון. נשיא ארצות הברית דחה את הבקשה להניח את הצינור באורך 1,900 קילומטר שאמור היה לעבור מקנדה למפרץ מקסיקו."

(דה מרקר, 3.11.15)

גם הנשיא דונלד טראמפ פתח חזית של מתיחות מול קנדה, וציין באחד מנאומיו כי אינו חושש ממלחמת סחר עם קנדה:

"אנשים לא מבינים שקנדה הקשתה מאוד על ארצות הברית. כולם חושבים שקנדה נהדרת, גם אני אוהב את קנדה, אבל במשך שנים הם הערימו על המנהיגים שלנו, ואנחנו לא רוצים להיות מנוצלים בידי מדינות אחרות."

(Ynet, 26.4.17)
רילוקיישן לקנדה- על ההבדלים שבין האמריקנים לקנדים – אספנו דעות של אנשי עסקים:

"מי שנסע לרילוקיישן לקנדה ורילוקיישן לארה"ב יכול להיווכח שהקנדים אינם דומים לעמיתיהם האמריקנים מבחינה תרבותית. הקנדים הם ידידותיים יותר אבל מראים את הידידות בצורה מאופקת ופחות מוחצנת מאשר שכניהם מדרום."

"הכול נראה אצלם כמו בארצות הברית, אבל האנשים נחמדים ורגועים יותר."

"הקנדים לא שכחו את 'האמנה החברתית' הגורמת לאנשים לפעול בנימוס, מה ששוכחים, לעתים בארצות הברית."

"הקנדים מעודדים שיתוף פעולה, לעומת האמריקנים המעודדים תחרותיות."

"מי שיצא לרילוקיישן לקנדה ורילוקיישן לארה"ב יודע שיש בקנדה פחות הוראות כתובות מאשר בארה"ב (אבל יותר מאשר בבריטניה). הקנדים מבינים את הצורך של האמריקנים בתחרותיות ובהישגיות אבל לא מקבלים את הבירוקרטיה העמוסה שלהם."

"יש לנו קטע כזה עם האמריקנים. זה מגוחך, כי אנחנו בעלי ברית. אנחנו מזוהים לעתים קרובות כאמריקנים, אבל רוצים זהות משלנו. יש לנו אתוס שונה מאוד של שוויוניות ואנו גאים בו מאוד. יצרנו חברה מגוונת ושוויונית יותר וזה היתרון שלנו."

(ראש ממשלת אונטריו, דה מרקר, 31.5.16)

"מי שנסע לרילוקיישן לקנדה יודע הקנדים רגישים לגבי יחסיהם עם ארצות הברית וההשוואות ביניהן."

"הקנדים מודעים מאוד לשכנתם הדרומית והם נחרצים להגדיר את עצמם באופן שונה, אבל לעתים קרובות אין להם את הביטחון העצמי לעשות זאת."

"החוקה הקנדית מבוססת על שלום, סדר וממשל תקין."

"הקנדי הוא שילוב של אנגלי ואמריקני."

"הקנדים בטורונטו מזכירים מאוד את האמריקנים. הקנדים באוטווה דומים יותר לאירופאים."

"החוקה הקנדית מבוססת על שלום, סדר וממשל תקין."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *