כאשר שבים הביתה מרילוקיישן, גם אם נעדרנו רק לשנים ספורות, מגלים שהסביבה אליה חוזרים השתנתה

כאשר שבים הביתה מרילוקיישן, גם אם נעדרנו רק לשנים ספורות, מגלים שהסביבה אליה חוזרים השתנתה

במחקר שבו רואיינו מוצבים אמריקנים משבעה ארגונים שונים הם נשאלו: האם מצאתם שינויים בסביבה ובסביבת העבודה שלכם עם שובכם?   

נמצא כי: 45% מן המוצבים החוזרים מצאו שינויים גם בעבודה וגם בחייהם הפרטיים, 25% מצאו שבעיקר סביבת העבודה השתנתה. 5% מצאו שהשינויים העיקריים היו בחיים שאינם קשורים  בעבודה, ו-25% הנותרים אמרו שהם לא חוו שינויים בכלל.

דוגמאות מן התשובות:

"בסביבת העבודה אתה מרגיש כמו אאוטסיידר. כמעט שלוש שנים לא להיות בחברה זה אומר שהמון השתנה. לחזור חזרה לעבוד בבניין הזה שבו עבדתי לפני שעזבתי… כל-כך הרבה זרים, אנשים שאף פעם לא ראיתי לפני-כן, אנשים שלא מכירים אותי ואני לא מכיר אותם. וההתאקלמות מחדש ברשת העבודה שלי… מי עושה מה עכשיו בתוך מסדרונות אלו? מי אחראי לדברים מסוימים? למי אני פונה כשאני צריך משהו? כל האנשים האלו השתנו. דברים כאן משתנים במהירות, כך שיש כמעט פער של שלוש שנים בהשכלה שלי."

"אתה מבין שבעולמם של האחרים שום דבר לא השתנה, ואילו אתה מרגיש שהעולם שלך השתנה כל-כך. ראית דברים ולמדת דברים מהצד השני של הגדר. ישנה הרגשה שהאחרים לא צמחו ולא השתנו בכלל בשלוש השנים האחרונות. ואתה מרגיש כאילו אתה כן, ואפילו מאוד מאוד. היו לי כמה חברים שהתגרשו בזמן שהייתי שם. ובמשפחה שלנו, היה לנו מקרה מוות בזמן שהייתי שם…" 

"אני רציתי לחזור חזרה לשגרה שאותה עזבתי, אבל היא לא שם יותר." 

"כשאתה עוזב את העבודה שלך ואת קבוצת העבודה שלך לשלוש וחצי שנים, אנשים משתנים, הדרך שבה הם עובדים כקבוצה משתנה, הטכנולוגיה משתנה, קבוצת התמיכה שהייתה שם כשעזבתי, עזבה. האנשים חדשים. שמתי לב שקצב העבודה השתנה… "

מסתבר לאחר השיבה הביתה, שגם אם השליחות הייתה לשנים ספורות, הארץ השתנתה- שום דבר לא נשאר כפי שהיה: ייתכנו התייקרויות בעלויות הדיור, האוכל והמכוניות. חוקים חדשים מציבים דרישות לא מוכרות, כבישי הארץ מתרחבים. חברים ומשפחה אולי עוברים לעתים שינויים, גדלים, או עוזבים. הדברים פשוט אינם אותו הדבר. קשה להבין את התופעה שהרי העובדים שהוצבו בחו"ל חוזרים לתרבות האם שלהם, למשפחה המורחבת ולחוג החברים ובמקרים רבים גם לעבודה בחברה ששלחה אותם לחו"ל, והשליחות נתפסת כפסק זמן שלאחריו יחזור העובד מן השליחות לסביבה המוכרת לו היטב. אולם מסתבר כי כשהוא חוזר הוא מגלה שאין זה כך. הוא עלול להרגיש זר בסביבה זו ולא להבין את השינויים שהתחוללו בה. פעמים רבות, הוא שמר  את הדימוי של הבית, החברים, מקום העבודה, המחירים, וכל מה שהכיר לפני שעזב, ועתה הוא חוזר לעולם מוזר שבו איבדו את תקפותם פרטים שונים ולא קפאו על שמריהם. כל השינויים הללו עלולים להופכו "לזר בארצו שלו".

גם מקום העבודה השתנה: במהלך השהות בשליחות, חי המוצב בניתוק מן האירועים ממקום העבודה שבבית. החברה ששלחה אותו עברה בוודאי בינתיים שינויים שונים כגון: קליטה של אנשים חדשים, הצגת טכנולוגיות ותוצרים חדשים, היא התרחבה, ערכה הסכמים ואולי אף הגדירה מחדש את מטרותיה האסטרטגיות.

עמיתיו של המוצב החוזר מרילוקיישן אשר השתתפו בשינויים הללו, עלולים שלא לזכור שהמוצב לא קיבל את המידע לגביהם. רוב השינויים הארגוניים מצטברים בהדרגה ועל המוצב לקלוט עתה את כולם בבת-אחת ובמנה אחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *