לעיתים מגלים עם החזרה הביתה כי חלה הרעה בתנאי השכר

לעיתים מגלים עם החזרה הביתה כי חלה הרעה בתנאי השכר

בחלק מן התפקידים בחו"ל מתרגלים לרמת חיים גבוהה יותר ולאיכות חיים שונה מזו שבארץ. רמת השכר היא לעתים גבוהה מהרמה המקבילה לה בארץ ורמת הדיור גבוהה מזאת שאליה חוזרים. עובדים יפנים, למשל, חוזרים הביתה לסטנדרטים נמוכים יותר של מחיה מאלו שהיו להם בחלק מן המדינות האחרות. אלה שעבדו, למשל, בארה"ב עבור סוני, ניסאן, הונדה או טויוטה חיים בבתים אמריקניים מרווחים, משלמים פחות עבור בשר, דלק וביגוד, ושולחים את ילדיהם לבתי ספר יחסית לא יקרים. כשהם חוזרים הביתה, משלמים היפנים מחירים גבוהים יחסית לדירות קטנות בערים צפופות, משלמים סכומים גבוהים פי שלושה עד ארבעה ביחס למה ששילמו בארה"ב עבור גז ומכוניות, וחוזרים לצרוך ארוחות פשוטות לעצמם שתואמות את רמת ההכנסה שלהם בעת החזרה. העובדים היפנים החוזרים צריכים, אם כן, לקצץ בהוצאותיהם ולהסתגל בחזרה לתנאים החסכניים של החיים במדינת האם. האמריקנים, לעומתם, כאשר הם מוצבים ביפן ,חייבים להתרגל לשינוי הפוך- להתרגל לתנאי חיים פחות טובים. עליהם לשכור דירות קטנות מאוד במחירים גבוהים מאוד, להסתמך על תחבורה ציבורית עמוסה לעייפה ולשלם מחירים גבוהים עבור ארוחות בסגנון מערבי. מבחינתם, החזרה הביתה עשויה להיות חזרה לתנאים טובים יותר בהיבטים מסוימים.

אשר לישראלים תלוי היכן הם מוצבים, אולם בלא מעט מקרים התחושה היא של הרעה בתנאי המחיה עם שובם ארצה. חלק מהציפיות של המוצבים החוזרים הוא לקבל לפחות את אותם התנאים אשר היו להם בארץ המארחת, אם לא טובים יותר. אולם מוצבים חוזרים רבים נוכחים בשובם לארץ כי משכורתם וחסכונותיהם אינם מאפשרים רמת חיים כפי שהיו רגילים לה בארץ המארחת וכי עליהם להתרגל לאובדן ההטבות שהיו נהוגות כחלק מהשכר שם. הצמצום הנדרש מעתה בארץ בשילוב עם הוצאות מחיה גבוהות שלהן הורגלו, משפיע על הסתגלות העובד ומשפחתו בחזרה לסביבה הביתית.

ישנם ישראלים חוזרים המרגישים כי רכשו יכולות וידע שימושי לחברה, שיהיו קשים להעתקה. כתוצאה מכך גדלה הערכתם העצמית וזו מובילה לציפיות שכר גבוהות. העובד נוטה לראות בכישורים הללו "הוכחה חיה" ליכולות המיוחדות שרכש והצדקה לבקשת שכר ותנאים טובים יותר. כאשר הציפיות אינן מתממשות ולא ניתנת לו האפשרות לקבל את המעמד המגיע לו לדעתו, ישפיע הדבר על שביעות רצונו.

אכזבתו של הישראלי החוזר מהשכר וההטבות בתפקידו החדש שולחים אותו לעתים לחפש תפקידים אחרים בארגון אחר מזה ששלח אותו במקור שיאפשרו לו תנאים כלכליים טובים יותר.

נסייג ונאמר כי קיים גם מחקר עדכני הטוען כי לחוזרים חשובה בעיקר ההוגנות והם חושבים פחות על שכרם האבסולוטי. אמנם 62% מן המוצבים החוזרים מקבלים שכר נמוך מזה שזכו לו בחו"ל, אולם כאשר העובדים האחרים, קרי עמיתיהם לעבודה אשר לא נסעו לחו"ל, מקבלים שכר זהה להם, הם משלימים עם המצב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *