רילוקיישן לארה"ב, נסיעות עסקים או עבודה בחו"ל – על מציאות של אי-שוויון, חלק ד'

רילוקיישן לארה"ב, נסיעות עסקים או עבודה בחו"ל – על מציאות של אי-שוויון, חלק ד'

ליוצאים לרילוקיישן לארה"ב מומלץ להכיר את נושא מעמד האישה

בשנת 1920 הוענקה לנשים בארצות הברית זכות הבחירה. כעבור כ-40 שנה הוקמה התנועה לשחרור האישה שהצליחה להביא לשינויים מרחיקי לכת במעמד האישה בעולם כולו. נתונים סטטיסטיים משרטטים מספר הולך וגדל של הזדמנויות לצד סיפורי הצלחה של נשים, ומעידים כי החברה האמריקנית עברה כברת דרך ביצירת שוויון הזדמנויות לנשים. כך למשל:

  • נשים מהוות יותר מ-50% מכוח העבודה בארצות הברית.
  • 60% מהתארים האקדמיים באוניברסיטאות האמריקניות ניתנים לנשים.
  • תוכניות ללימודי נשים ומגדר הפכו לחלק בלתי נפרד מתוכניות הלימודים באקדמיה.
  • נשים מחזיקות בעמדות מפתח בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, בהן שריל סנדברג, מי שהייתה סמנכ"לית התפעול של פייסבוק ומספר שתיים באתר אחרי המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, ומאריסה מאייר מנכ"לית יאהו.
  • בסוף שנת 2015 הכריז שר ההגנה האמריקני ש-220 אלף משרות שהיו מיועדות עד אז לגברים בלבד, בהן תפקידי לחימה בחזית, ייפתחו גם לנשים.
  • בנאום שנשא בתחילת 2016 בבית הלבן, הודיע הנשיא אובמה כי ישתמש בסמכויותיו כדי לאלץ חברות שמעסיקות יותר מ־100 עובדים, לפרסם פילוח שכר מגדרי, ובכך להילחם בתופעת פערי השכר בין גברים לנשים.
  • בבחירות 2016, הילרי קלינטון הייתה המועמדת הראשונה לנשיאות ארצות הברית.
  • בשנת 2021 קמלה האריס היא האישה הראשונה שמכהנת כסגנית הנשיא.

אולם לצד הדוגמאות הללו קיימים גם ממצאים מעניינים ליוצאים לרילוקיישן לארה"ב, המספרים סיפור שונה:

"מתוצאות סקר בארצות הברית עולה פער גדול בין המינים בשאלה אם ננקטו צעדים מספקים כדי להעניק שוויון לנשים. בין אלו שמאמינים בשוויון בין המינים, גברים אמריקנים רבים מאמינים כי הממשלות עשו די שינויים כדי להתאים את שוק העבודה לנשים, בעוד שנשים אמריקניות רבות מאמינות כי יש לנקוט צעדים נוספים. כשאת נשארת מחוץ למועדון את יודעת זאת. כשאתה בתוך המועדון אתה לא מבין מה הבעיה."

דה מרקר, 8.7.10

"נוכחותן של נשים בצמרת עולם העסקים היא מזערית. רק ב-21 מחברות פורצ'ן 500 עומדת מנכ"לית בראש, ו-16% בלבד מהמושבים בדירקטוריונים השונים מאוישים בידי נשים. הבעיה חמורה לא פחות בעולם ההייטק, החדשני והמתקדם לכאורה, שם אפשר לספור את הנשים שעומדות בראש חברת טכנולוגיה גדולה על אצבעות שתי הידיים."

כלכליסט, 13.3.13

"עובדת במשרה מלאה בארצות הברית מרוויחה 79 סנט בממוצע לכל דולר שמכניס לכיסו גבר שעובד במשרה זהה. הפער בקרב נשים אפרו-אמריקניות והיספניות גדול אף יותר: 60 סנט לכל דולר ו־55 סנט לכל דולר, בהתאמה."

כלכליסט, 30.1.16

המעבר להתייחסות שוויונית יותר של גברים ונשים צפוי להמשיך ולהתקדם. עם זאת נשמעת טענה כי השיפור לא יהפוך את התרבות האמריקנית לגברית פחות, נהפוך הוא. התייחסות שוויונית עשויה לחזק את הנטייה החזקה ממילא של גבריות תרבותית – של תובענות ותחרותיות שתדרוש כי יותר נשים יגיעו לאותן יכולות כמו הגברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *