רילוקיישן ויכולת עמידה בלחצים

רילוקיישן ויכולת עמידה בלחצים

מחקרים מעידים כי עובד ברילוקיישן שהינו בעל יציבות רגשית איתנה נוטה להישאר יותר זמן בתפקיד מאשר בעל יציבות רגשית נמוכה. חלק מן המחקרים מעידים גם כי בעלי יציבות רגשית  נוטים לביצועים ברמה גבוהה יותר, לעומת בעלי יציבות רגשית נמוכה.

במחקר מסוים נמצא שכאשר הוצבו אמריקנים שאופיינו כבעלי יציבות רגשית נמוכה, לניהול עובדים מקומיים בטייוואן,  הם חוו חרדה ולחץ הקשורים בצורך להסתגל למקום הזר, יצרו אקלים לא נעים ולא הצליחו לפתח קשרים טובים עם עובדיהם. לעובדים הטייוואנים אשר רגילים להתנהלות המתאימה לתרבותם הטייוואנית  כלומר, לתרבות המדגישה הרמוניה ואכפתיות כלפי אחרים, היה קשה להתנהל אל מול האמריקנים. למזלם של האמריקנים, הטייוואנים מוקירים בתרבותם גם את כיבוד הסמכות והקשרים ההיררכיים בסביבה, ולכן גם כאשר המנהל האמריקני איבד את מזגו הטוב ואת סבלנותו המשיכו העובדים הטייוואנים לציית לו.

יציבות רגשית היא תכונה אישית קבועה המתבטאת בנטייה להיות רגוע, בעל מזג נוח ונינוח שעוזר להתמודד עם מצבי לחץ. יציבות רגשית היא מעין מנגנון המאפשר לאנשים להתמודד עם לחץ בסביבתם.

לעובד במשימה בינלאומית ישנן סיבות רבות לחוש בלחץ: הוא נקלע לסביבה זרה ולא ודאית, עלול לחוות קשיים בהתאקלמותו שלו ושל בני משפחתו, נדרש לעמוד ביעדים שהמשימה מחייבת וכל זאת בסביבה זרה וחדשה. מחקרים שונים מעידים כי עובדים ברילוקיישן שהתקשו להתמודד עם הלחץ חוו נסיגה מנטאלית כגון דיכאון, תסכול, חוסר ריכוז, ביצועי עבודה ירודים, התבודדות, התנתקות מהסביבה, וחזרה הביתה בטרם עת. כלומר פגיעה בהתנהגות האישית והמקצועית שלהם. לעומת זאת אלה אשר אימצו להם דרכים שונות להפחתת לחץ כגון: מדיטציה, כתיבה, תחביבים וכדומה לא נכנסו לדיכאון ולתחושת בדידות, התמודדו בהצלחה עם הלחץ, התאימו תרבותית מהר יותר לארץ המארחת ולכן גם ביצעו משימתם ביתר הצלחה ולא התעורר בהם הרצון לסיים את השליחות בטרם עת.

חוקרים שונים מתייחסים ומודדים את יכולת העמידה בלחצים בעזרת משתנים שונים. המשתנים הללו נמצאו קשורים באופן חיובי להסתגלות תרבותית אפקטיבית למדינה הזרה:

הערכה עצמית – משתנה המתייחס לשאלה כיצד האדם מרגיש עם עצמו וכמה הוא שווה בעיני עצמו. אנשים בעלי הערכה עצמית גבוהה מאמינים שהם יכולים להצליח בשליחות ויהיו פחות לחוצים.

יעילות עצמית – היכולת להסתגל לסביבה הזרה בתנאי אי-הוודאות על-ידי אמונה בעצמו וביכולתו להצליח. היעילות העצמית מורכבת משני ממדים: הישגים ביצועיים והיכולת לפתוח קשרים חברתיים.

התמודדות עם מתח – המתח הנגרם כתוצאה ממצב לא-ודאי בסביבה חדשה, תסכול וכעס המשפיעים על הנמצאים במשימה בינלאומית. קיימים אנשים המתמודדים עם מתח באמצעות עיסוק בפעילויות מרגיעות כמו תחביבים שונים, ויש השומרים על אופטימיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *