מי מתאים יותר לתפקידי רילוקיישן: רווקים או נשואים?

מי מתאים יותר לתפקידי רילוקיישן: רווקים או נשואים?

על-פי אומדן אחד 78% מן המוצבים הגברים בחו"ל הם נשואים  ועל-פי אומדן אחר מספר זה נמוך יותר ומשקף תופעה לפיה מתחיל להתגבש פרופיל חדש של מוצב – רווק וצעיר. מקרב הנשים ברילוקיישן יש יותר נשים רווקות מאשר נשואות.

רווקים נוטים לקבל על עצמם יותר משימות מוצבות בחו"ל, אך ללא תמיכה של משפחה הם עלולים להרגיש מבודדים, מצב שיקשה על הסתגלותם ועשוי בסופו של דבר להוביל לקיצור שהותם באופן בלתי-צפוי. המוצבים הנשואים נתפסים כיותר יציבים וזוכים לתמיכה משפחתית שאין לרווקים, אולם יש לקחת בחשבון שהמוצב מגיע עם משפחה ועם כל הרצון להשתלב בעבודתו החדשה, חשוב לו מאד שלא לפגוע בבת זוגו ובילדיו. וכך, במקרה שבו בני המשפחה אינם מצליחים להשתלב ולהתאקלם במדינה הזרה קיימת האפשרות שהמוצב יבחר ברווחת משפחתו ויחליט לחזור הביתה בטרם עת.

בקרב הנשים המוצבות נמצא שיעור גבוה יותר של נשים רווקות לעומת נשואות וזאת משתי סיבות. האחת: שהנשים הרווקות מוכנות יותר לצאת לתפקידים מסוג זה. והשנייה: שארגונים מעדיפים נשים רווקות מחשש שהאישה הנשואה תהיה עסוקה מדי בהסתגלות המשפחה. במחקר שנערך בקרב מוצבים בארה"ב וקנדה (מתוכם 47% נשים). נתבקשו הנחקרים לדרג בין הציונים 5-1 את שתי השאלות הבאות:

  1. באיזו מידה נשים נשואות מתקבלות פחות לעבודות בינלאומיות מנשים שאינן נשואות?
  2. באיזו מידה נשים שיש להן ילדים מתקבלות פחות לעבודות בינלאומיות מנשים שאין להם ילדים?

ממוצע התשובות בשתי השאלות היה 5 -במידה רבה, כלומר הציון הגבוה המקסימלי.

במחקר מסוים נבדקו מוצבות רווקות. הנבדקות טענו כי החליטו שלא להינשא ולהקדיש את זמנם למקום העבודה מתוך מחשבה שרק כך  יוכלו להצליח בתפקיד המחייב העתקת מגורים לארץ זרה. הנשים הנשואות במחקר זה  ציינו שאף הן, כמו הרווקות, חושבות כי המשפחה מהווה חסם לתפקיד, והן הביעו חששות רבים סביב קבלת התפקיד, חששות הקשורים בדאגה לחינוך הילדים בארץ הזרה, הקושי במציאת עבודה לבן הזוג ועוד קשיים משפחתיים המקשים על המעבר לארץ זרה.
גם רווקות ונשואות ואף מנהלי ארגונים מאמינים כי המשפחה עשויה להוות חסם להצלחה בתפקיד של מוצבת נשואה, ולכן אירגונים שולחים כיום יותר רווקות מאשר נשואות. אך קיימת גם טענה הפוכה לפיה מנהלי ארגונים רואים כפגיעה יותר את המוצבת הרווקה המנותקת מארץ האם וממקורות התמיכה.

אז מה רצוי?

נשוי או רווק – לפי אופי המשימה. למשל, בתפקיד הכרוך בהרבה ניידות רצוי להיות רווק. לתפקיד ייצוגי המחייב קשרים חברתיים מגוונים רצוי להיות בעל משפחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *