רילוקיישן לאוסטריה – על סוגיית ההיררכיה והמעמדות – דיון בשאלה האם אוסטריה היא מדינה שוויונית?

רילוקיישן לאוסטריה – על סוגיית ההיררכיה והמעמדות – דיון בשאלה האם אוסטריה היא מדינה שוויונית?

"מעמדות והיררכיה חשובים מאוד. האוסטרים משתמשים בכל התארים המקצועיים: דוקטור, מגיסטר, וכדומה, ואלה מופיעים גם על כרטיס האשראי."

"יש היררכיה ודיסטנס – אף אחד לא קורא לבוס שלו בשמו הפרטי."

שלושה מחקרים שונים מצאו כי אוסטריה היא מדינה הדוגלת (באופן הצהרתי לפחות), בשוויון ברור ובהעדר היררכיה. ממחקרו של החוקר הבין-תרבותי המצוטט והידוע ביותר גרט הופסטדה אשר בחן 53 מדינות שונות, עולה כי אוסטריה נמצאת במקום הראשון כמדינה הדוגלת בשוויון ביחסי כפיפות (ישראל שנייה אחריה, דנמרק שלישית, ניו זילנד רביעית, ארצות הברית ממוקמת במקום ה-16). אלא שממצאים אלו מעוררים תמיהות אפילו בקרב האוסטרים עצמם ובקרב היוצאים לרילוקיישן באוסטריה. נראה כי לא קיימת תמימות דעים בסוגיה האם המדינה שוויונית או לא שוויונית כפי שיעידו הממצאים הבאים:

  • באופן מסורתי, הניהול באוסטריה הוא פטרנליסטי ולעתים אף אוטוקרטי. עם זאת, במחקרים שונים מצהירים האוסטרים כי הם אינם רוצים מנהלים אוטוקרטים משום שאלה גורמים לאווירה שלילית במקום העבודה, ואילו הם מעדיפים סגנון ניהול דמוקרטי, משתף וקולגיאלי. ואכן סגנון הניהול האוסטרי החדש מתאפיין בדרכים שיתופיות יותר. העובדים משתתפים בקבלת החלטות ניהוליות, ומחקרים מעידים כי המנהלים האוסטרים מגלים העדפה מובהקת לסגנון ניהול הכולל התייעצות עם הקבוצה והחלטה קבוצתית. הם מניחים שלכידות קבוצתית תסייע להם לשכנע את עובדיהם במטרות המשותפות.
  • לדעת היוצאים לרילוקיישן לאוסטריה – האוסטרים מייחסים חשיבות רבה לסמלי סטטוס, ולתארים במיוחד. בתקופת השלטון המונרכי במדינה הוענקו דרגות ותארים על-ידי הקיסר. מי שקיבלו את התואר היו גאים מאוד והצמידו אותו לשמם. דוגמאות לכך אפשר למצוא על מצבות ישנות בבתי הקברות האוסטריים. נוסף על כך, בשלטי חנויות בעלות מסורת מסחרית ארוכת שנים או בלוגו של חברות ותיקות מוצגים עדיין תארים מן העבר. כיום, כ-100 שנים לאחר תום העידן המונרכי, מוסדות ציבוריים עדיין מעניקים תארים בכירים אולם הזמנים משתנים, והדור הצעיר אינו מכבד עוד את התארים הללו, על הקונוטציות המסורתיות שלהם.
  • פיקוח ובקרה הם חלק אינטגרלי מתפקידי המנהל באוסטריה. הנחת היסוד היא שהעובדים אמורים להרגיש עצמאים באופן יחסי, אולם תיאום ושליטה עדיין נחוצים. ומכיוון שהעובדים עלולים לטעות, תפקיד המנהל הוא ליטול את ההגה ולנווט אל הכיוון הנכון. תפיסה זו סותרת במידה מסוימת את תפיסת השוויון.
  • חשוב לדעת, עבור היוצאים לרילוקיישן לאוסטריה, כי מנהלים אוסטרים רבים שייכים למעמד חברתי גבוה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *