רילוקיישן וייעוץ מס

רילוקיישן וייעוץ מס

עו"ד אריה ליבוביץ

מה ניתן לקבל במסגרת ייעוץ עם מומחה מס?

בנושא רילוקיישן מעניקים מומחי המס ארבעה שירותים עיקריים (כל עוד העניין לא נגרר למשפט), להלן נעמוד על סוגי השירותים השונים, ולמי הם מומלצים.

שירות ראשון – פגישת ייעוץ: פגישת ייעוץ היא השלב הראשון בהליך הרילוקיישן מבחינת היבטי המס. אל פגישת הייעוץ מומלץ לבוא עם כל "הגורמים" הרלבנטיים, כלומר גם עם בני זוג קבועים. במסגרת פגישת הייעוץ עליכם להציג את רכושכם בישראל ולספר מה בכוונתכם לעשות עם רכוש זה (חשבונות בנק, חשבונות טלפון וסלולר, בית/דירה והאם בכוונתכם למכור או להשכיר, רכב וכדומה). בנוסף יהיה עליכם להציג את המתווה העיקרי לרילוקיישן: לאיזו מדינה בכוונתכם לעבור, היכן תגורו (האם תרכשו בית בחו"ל? האם תסתפקו בבית שכור בחו"ל? לאיזו תקופה?) כמה ימים בכוונתכם לשהות בישראל בכל שנה ולאילו מטרות? מי צפוי להיות המעסיק שלכם בחו"ל, חברה זרה או חברה ישראלית? מי פנה אליכם לצורך ביצוע המעבר לחו"ל? וכדומה. ייתכן שלחלק גדול משאלות אלו לא יהיה לכם מענה בשלב זה ולכן רצוי להיוועץ גם בדברים אלו עם אותו מומחה שאליו בחרתם ללכת.

לאחר שקיבל מכם את המידע הראשוני צפוי אותו מומחה שעמו אתם נועצים להמליץ בפניכם כיצד לפעול ביחס לנכסים השונים שאותם אתם מחזיקים בישראל (טלפון, דירה, רכב וכדומה). המומחה ייתן מענה לשאלה אם תוכלו בעתיד לראות את עצמכם כתושבי חוץ. אם התשובה לכך תהיה חיובית, הוא צפוי להמליץ בפניכם על אחד מהשירותים הבאים: חוות דעת משפטית, מדריך לפני ביצוע רילוקיישן ופרה-רולינג.

שירות שני – חוות דעת משפטית: פעמים רבות בסופה של פגישת הייעוץ, מציע עורך הדין המומחה שבו אתם נועצים להעניק לכם חוות דעת שלפיה הנכם תושבי חוץ. מחירה של חוות דעת זו אינו זול והוא נע סביב כמה אלפי דולרים לחוות דעת פשוטה, כאשר המחיר יכול להאמיר ככל שהמקרה סבוך יותר והאחריות המשפטית שבה נושא אותו מומחה גדולה יותר. הפעם אין מדובר בשירות שניתן לקבלו מכל עו"ד או רו"ח. אם הדברים ייבחנו בידי בית המשפט, בית המשפט ידרוש לראות חוות דעת כתובה, שנערכה על-ידי מומחה בתחום. חוות דעת ממי שאינו מתמחה במסים ואינו מוכר, לא תתקבל.

עם זאת, לטעמנו, בשלב זה של הליך הרילוקיישן לא מומלץ לקבל חוות דעת. נסביר: חוות דעת משפטית נועדה למנוע מצב שבו מי שביצע רילוקיישן וסבר שהנו תושב חוץ, חוזר לישראל ומגלה שהוא מואשם בעבירות פליליות שונות של אי-דיווח ואי-תשלום לרשות המסים. על חוות הדעת לקבוע כי אותו נישום הוא אכן תושב חוץ בהתאם להבנתו המשפטית של אותו מומחה אשר הכין את חוות הדעת. מאחר שאותו נישום פעל בתום לב והסתמך על עמדתו הכתובה והחתומה של מומחה לתחום שקבע שהנו תושב חוץ, הרי שלא ניתן להאשימו בכוונה פלילית ומכאן גם שלא בעבירה פלילית.

עם זאת, בשלב זה של הליך הרילוקיישן האדם – הנישום – אינו יודע עדיין את העובדות שאותן הוא צפוי לקיים לאשורן. כך לדוגמה, הוא עשוי להודיע לאותו מומחה שכותב לו את חוות הדעת שהוא מתכוון לרכוש בית אך לבסוף ישכור בית, הוא עשוי לציין שבכוונתו לנסוע למדינה הזרה עם אשתו וילדיו, אך לבסוף, הוא מחליט להשאיר אותם בישראל. חוות הדעת תועיל לנישום רק אם המצב העובדתי תואם למה שמתואר בה! בשלב כה מוקדם של הליך הרילוקיישן, גם אם הנישום סבור שהוא יודע מה צפוי לו במדינה שאליה הוא צפוי לעבור, המציאות מלמדת אותנו שהדברים משתנים, ופעמים שהעובדות משתנות ואפילו הנישום עצמו עשוי לחזור לישראל תוך תקופה קצרה ומחליט לוותר על ביצוע המעבר הקבוע לחו"ל. לכן מומלץ בשלב הראשון שלא לרכוש חוות דעת (גם אם מציעים לכם). עם השלב הזה עדיף לחכות עד לאחר שתעבור חצי שנה עד שנה ממועד המעבר שלכם לחו"ל, כאשר אתם רואים שאכן הכול מסתדר ואתם מתכוונים להמשיך ולהישאר שם. את הבקשה לקבלת חוות הדעת ניתן לבצע באמצעות שיחות טלפון מחו"ל או במסגרת אחד הביקורים שלכם בישראל.

שירות שלישי – מדריך לפני ביצוע רילוקיישן: בחלק ממשרדי עורכי הדין העוסקים בתחום המסים ממליצים למי שמבצע רילוקיישן לרכוש מעין סיכום או מדריך של המלצות שונות כיצד לחזק את מעמדכם כתושבי חוץ לאחר המעבר לחו"ל וכיצד להחליש את זיקותיכם לישראל, הכול בהתאם לעובדות האישיות והעדכניות של אותו אדם המבקש לעבור ולהתגורר בחו"ל. עלותו של מדריך כזה נעה בדרך כלל בסביבות סכום שאינו עולה על 2,000$ כאשר הוא בדרך כלל כולל מדריך מעשי: הפעולות שאותן כדאי לבצע כשעוברים לחו"ל (להירשם למתנ"ס מקומי, בית כנסת), אופן ניסוח הסכם שכר הדירה, המסמכים שאותם כדאי לשמור וכדומה. פעולה שלכם בהתאם למדריך הנ"ל תקל על הקביעה העתידית שלפיה הנכם תושבי חוץ ולכן גם עשויה להוזיל באופן משמעותי את עלותם של שירותים משפטיים עתידיים (לרבות חוות הדעת). מדריך מעין זה עשוי להיות לעזר עבור אותו אדם ומשפחתו בזמן שהייתם בחו"ל לצורך הרילוקיישן.

שירות רביעי – פרה-רולינג (החלטת מיסוי): החלטת המיסוי היא שירות שניתן בשלבי האמצע של ביצוע המעבר או בסופו. זוהי פנייה לרשות המסים עם עובדות המקרה לאשורן. במסגרת החלטת המיסוי מבקש עורך הדין המייצג אתכם להגיע להסכמה עם רשות המסים באשר למעמדכם כתושבי חוץ או כתושבים חוזרים, וכאשר המדובר בעובדים המחזיקים "אופציות" יש לקבוע גם את שווי האופציות לצורכי מיסוי שלהן תתחייבו.

שירות זה הנו השירות היקר ביותר, אך בצדו, כמובן, ודאות מוחלטת. בחירה בשירות זה צריך שתיעשה רק אם סכומי הכסף העשויים להיות במחלוקת עם רשות המסים מצדיקים זאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *