לקראת נסיעות עסקים, נסיעות עבודה או רילוקיישן לבליז – כדאי לדעת, חלק א'

לקראת נסיעות עסקים, נסיעות עבודה או רילוקיישן לבליז – כדאי לדעת, חלק א'

בליז היא המדינה הריבונית הצעירה ביותר מבין מדינות מרכז אמריקה שנמצאות לחוף הים הקריבי. היא גובלת במקסיקו מצפון-מערב ובגואטמלה ממערב ומדרום.

המדינה, שמקור שמה הוא בבליז סיטי ובנהר הבליז, הייתה בתחילת דרכה מושבה של הונדורס עד שבשנת 1981 קיבלה את עצמאותה. בהיותה מושבה בריטית לשעבר, בליז היא המדינה היחידה דוברת אנגלית באמריקה המרכזית. בליז היא מהמדינות השקטות במרכז אמריקה, ולעומת שכנותיה, היא מעולם לא סבלה מהפיכות, מהתקוממויות או ממלחמת גרילה בתחומיה.

בהיותה המדינה היחידה במרכז אמריקה ללא מתיישבים ספרדיים, במהלך המאה ה-16 הייתה בליז גן עדן לפיראטים ולשכירי חרב שבזזו ספינות ספרדיות שעברו באזור. הפיראטיות חוסלה במאה ה-17, בין היתר משום שהבריטים ביטלו את זיכיונם של שכירי החרב, וכך גרמו לחלק מהשודדים להתיישב בבליז עצמה.

"בליז היא מדינה קטנטונת ולא מיושבת. גודלה זהה כמעט לגודלה של ישראל, אך אוכלוסייתה מונה כ-320 אלף תושבים בלבד."

היסטוריה
  • בשנת 1638 הקים הפיראט הבריטי פיטר וואלאס את ההתיישבות האירופית הראשונה בבליז, למרגלות נהר בליז. בשנת 1660, החל הפיראט הבריטי, ברתולומיאו שארפ לייצא גזעי עץ משובחים שסיפקו, בין היתר, חומרי צבע לטקסטיל. הצלחתו בתחום עודדה את הגעתם של חוטבי עצים בריטיים שהיו מוכרים מאוחר יותר כ"אנשי המפרץ" (Baymen).
  • העבדים האפריקאים הראשונים הובאו לבליז והשתלבו בתעשיית חטיבת העצים בין השנים 1700­-1710. שילוב זה של אתניות אפריקאית ואירופאית היה המקור לאוכלוסייה הקריאולית הבליזאית.
  • במהלך המאה ה-18 גירשו הספרדים את אנשי המפרץ כמה פעמים (ב-1754, 1759 ו-1779), אולם הספרדים לא נשארו במקום, ואילו אנשי המפרץ שבו וחזרו.
  • בליז הפכה למושבה רשמית של בריטניה בסוף המאה ה-18, והייתה ידועה בשם "הונדורס הבריטית." בשנת 1862 הפכה באופן רשמי לקולוניה.
  • ב-1919 פרצו "מהומות פורשי הצבא" (Ex-Servicemen’s Riot), התקוממויות של חיילים קריאוליים ששירתו במלחמת העולם הראשונה. רבים רואים בהן את תחילתה של תנועת העצמאות של בליז.
  • בליז סיטי סבלה תמיד מסופות הוריקן רבות, משום כך בשנת 1973 הועברה עיר הבירה אל בלמופן, כ-70 ק"מ אל פנים המדינה.
  • ב-1981 הפכה הונדורס הבריטית לבליז העצמאית. בעשר השנים הראשונות להיווסדה, חיילים בריטיים הוצבו בבליז כדי להגן על ריבונותה כנגד הכוחנות הטריטוריאלית של גואטמלה. אולם לאחר שזו הכירה בעצמאותה של בליז, בשנת 1991 יצאו הכוחות הבריטיים, ובליז הקימה צבא עצמאי שמנה כ-1,000 חיילים.
ממשל

בליז היא דמוקרטיה פרלמנטרית וחברה בחבר העמים הבריטי. ראש המדינה הוא מלך בריטניה המיוצג בידי מושל כללי שחייב להיות אזרח המדינה. הרשות המבצעת היא הקבינט שבראשו עומד ראש הממשלה. שרי הקבינט הם חברי המפלגה שמחזיקה ברוב המושבים בפרלמנט, ובדרך כלל הם מחזיקים במשרת שר במקביל לחברותם בפרלמנט.

בבליז קיימות שתי מפלגות פוליטיות: המפלגה העממית המאוחדת (People’s United Party – PUP) והמפלגה הדמוקרטית המאוחדת (United Democratic Party – UDP).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *