רילוקיישן לסין, נסיעות עסקים, או נסיעות עבודה לחו"ל- כיצד מתייחסים הסינים לזרים הישראלים

רילוקיישן לסין, נסיעות עסקים, או נסיעות עבודה לחו"ל- כיצד מתייחסים הסינים לזרים הישראלים

רילוקיישן לסין, נסיעות עסקים, או נסיעות עבודה לחו"ל- התפיסה הבסיסית הרווחת בקרב הסינים היא שהם מרכז העולם:

"צריך להבין שהסינים רואים את עצמם כמרכז העולם. מאו הבהיר להם שסין היא מרכז העולם, ומסביב לה מרוכזים במעגל עמים אסיאתיים נוספים, נחותים מהם, ובמעגל נוסף, רחוק עוד יותר קיים מעגל נוסף של בני אדם נחותים עוד יותר – אנחנו, המערביים."

"הגישה של הסינים היא שהם יודעים יותר מהמערביים, אבל הם מעולם לא מפגינים זאת באופן מתנשא. הגישה הרווחת היא שמתישהו יתעשתו המערביים ויאמצו את דרך החשיבה שלהם."

סין בעיני הסינים היא מרכזו של היקום – Zhong Guo (המדינה המרכזית). הסינים מאמינים שהם בעלי יכולת קיום-עצמית מוחלטת. בסינית, האיור של המילה "סין" משמעו "מדינת האמצע", מה שמרמז שכל אחד אחר מלבדם נחות מהם. על-כן, אחת האמונות התרבותיות החזקות ביותר בקרב הסינים היא שהתרבות שלהם היא העתיקה ביותר והטובה ביותר (הם משקפים תפיסת עולם אתנוצנטרית – דחייה כלפי כל מי שאינו שייך לתרבותם שלהם).

לסינים יש הערכה עצמית גבוהה והם גאים מאוד בעברם ובתרבותם. לאורך השנים חיפשו הסינים את הערכתן והכרתן של שאר אומות העולם בתרבותם הייחודית, שהושפעה מקונפוציוניזם, טאואיזם ובודהיזם. הם מתהדרים בכך שלאורך הדורות הייתה סין ידועה בחקלאות מתקדמת ומפותחת, וכן בשורה של הוגים, מדענים, סופרים וממציאים שיצאו ממנה. כך לדוגמה, ייצור הנייר החל בסין לפני 1,800 שנים, ההדפסה הומצאה לפני 1,300 שנים, ושיטת הכתיבה הסינית קיימת כבר יותר מ-3,000 שנים. הציוויליזציה הסינית היא אחת התרבויות העתיקות בעולם, שהשפיעה על מדינות רבות, בהן יפן, קוריאה ווייטנאם.

רילוקיישן לסין, נסיעות עסקים, או נסיעות עבודה לחו"ל- בקרב הסינים קיים חוסר אמון כלפי זרים

"לסינים יש ניסיון עגום עם האימפריאליזם והעליונות המערבית, ולכן הם לא אוהבים זרים."

"רק לאחר שנה שלמה הצלחתי לרכוש את אמונם."

"בסין לא הצלחתי כל-כך ליצור קשרי חברות. במדינות אחרות הצלחתי יותר."

"אם הם מכירים אותך וחשוב להם לעשות איתך עסקים – הם החברים הכי טובים שלך: לוקחים אותך לסיורים בעיר, לארוחת ערב, למסז'. אבל אם הם לא מכירים אותך, למשל כשאתה פונה אליהם ברחוב, הם לא סימפטים, קרים, עצבנים, ואין להם סבלנות לעזור לך על-אף שהם רואים שאתה לא מקומי. הם לא יודעים אנגלית, וגם אם הם יודעים, הם לא אומרים לך."

הסינים, כבנים לחברה קולקטיביסטית, מתייחסים באופן שונה למי שהם מקטלגים כבני קבוצתם לעומת מי שאינם שייכים לקבוצה. באופן מסורתי, הסינים אינם סומכים על זרים, וכל מפגש עמם מלווה בחשד ובחוסר אמון. כזה הוא גם היחס הסיני למיזמים משותפים שלהם עם יפן. פעמים רבות מתגלה חוסר אמון מהצד הסיני כלפי הצד היפני, אף שלכאורה קיימת ביניהם קרבה תרבותית. ההסבר לכך נעוץ בהיסטוריה הרצופה מאבקים ומלחמות בין שתי המדינות, בהם פלישתו של צבא יפן לחבל מנצ'וריה במלחמת העולם השנייה, והריגתם של מיליוני סינים על-ידי הצבא היפני, רבים מהם נשים וילדים. כלפי המערב יש לסינים משקעי עבר עקב מלחמת האופיום שבסיומה נאלצו הסינים להחכיר את הונג קונג ומקאו לבריטים ל-99 שנים. גם הסגירות הכלכלית והתרבותית שהמדינה חיה בה עד סוף שנות השמונים חיזקו את חששם של הסינים וחוסר האמון שלהם כלפי הזרים המערביים.

רילוקיישן לסין, נסיעות עסקים, או נסיעות עבודה לחו"ל- למרות חוסר האמון, ניתן על ידי הסינים יחס מועדף לזרים 

זרים, אשר מגיעים לסין זוכים דווקא ליחס מועדף. לדוגמה אלה הנשלחים על-ידי ארגונם לעבוד לתקופה קצובה בסין זוכים למגורים הרבה יותר מודרניים מאלו שזוכה להם הסיני הטיפוסי; העובד הזר מקבל הטבות השמורות רק לגורמים רשמיים רמי דרג, אוכל מאכלים באיכות הגבוהה ביותר, ומשכורתו גבוהה בהרבה לעומת עמיתו הסיני שהוא בעל סטטוס זהה.

"התגוררתי בשנחאי בדירת יוקרה בקומה 22 ב-Shanghai Inn. המקום היה נאה למדי והציע את מרב הנוחות. המלון ומתקניו כללו מרכול, חדר כושר, תיאטרון וכמה מסעדות, לרבות סניף Hard Rock Café בשנחאי."

מספר מוצב ישראלי ברילוקיישן בסין:"זרים פחות חוששים מהמקומיים ללכת לבד בלילה בבייג'ין. אם גבר או אישה זרים ילכו בלילה ויקרה להם משהו והם יתלוננו, כל המשטרה תעמוד על הרגליים. אבל אם קורה משהו לסיני מקומי, למשטרה לא אכפת. לכן עבריינים משתדלים לא להתעסק עם זרים."

"זרים מסתובבים בלי פחד. הסינים מפחדים שאם יתפסו אותם בפשע כלפי זר, יעבירו אותם מבית המעצר היישר למכון להשתלת איברים… זאת לפחות השמועה."

מספר ישראלי ברילוקיישן בסין:"הם מארחים מדהימים. המארח הסיני לקח אותי משדה התעופה במכוניתו (רק לסינים אמידים יש רכב), וקיבלתי ממנו שי – חבילות תה מסוגים שונים. לאחר מכן הוא לקח אותי למועדון רכיבה וקיבלתי שיעור על חשבונו. בהמשך יצאנו למסעדה יקרה ולפאב, שם הבירה היא בגודל של בקבוק יין וחובה לסיים הכול, וכל זאת עוד לפני שהגענו למשרד."

רילוקיישן לסין, נסיעות עסקים, או נסיעות עבודה לחו"ל- ישנן שלוש סיבות מרכזיות ליחס המועדף לזרים

"לסינים חשוב מאוד איך הם נראים בעיני הזרים, וחשוב להם שיכבדו אותם."

  1. הסינים, כאומה מוכת עוני, צריכים למשוך זרים ולשמר את הקשרים עמם, כדי שאלה יסייעו להם להשיג רמת חיים גבוהה יותר באמצעות העלאת רמת הטכנולוגיה והכלכלה.
  2. הסינים מאמינים שאנשים ממדינות מפותחות רגילים כל-כך לנוחות שמציעה המודרניזציה, עד כי לא יוכלו לתפקיד באופן מקצועי ללא תנאים אלו.
  3. ולבסוף, כמו כל אומה גאה, גם הסינים רוצים שיחשבו על מדינתם באופן חיובי.
רילוקיישן לסין, נסיעות עסקים, או נסיעות עבודה לחו"ל- היחס לישראל ולישראלים

"ישראל מסתמנת בעיני הסינים כמעצמה. קשה להם להבין שאנו כה קטנים לאור העובדה שאנחנו כה מפותחים ומביאים אליהם טכנולוגיה חדשנית. גם ככה קשה להם ללמוד מאחרים מתוך התפיסה שלהם שהם מרכז העולם, אז ללמוד ממדינה כה קטנה? זה ממש שוק עבורם."

"הסינים הם בעלי תרבות עתיקה בת אלפי שנים, ולכן הם מעריכים את התרבות היהודית שגם היא בת אלפי שנים, מזדהים עמה, וסבורים שהיהודים חכמים."

"הישראלים והערבים דומים בעיניהם. הם לא מבדילים בינינו מבחינה חיצונית, ולכן גם לא כל-כך מבינים על מה אנו נלחמים בינינו."

מספרים ישראלים ברילוקיישן בסין כי: "הדימוי הרווח לגבי הישראלים: חרוצים וחכמים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *