כאשר שני בני הזוג מקבלים הצעות לרילוקיישן – סוגיות של תאום קריירה

כאשר שני בני הזוג מקבלים הצעות לרילוקיישן – סוגיות של תאום קריירה

מה קורה כאשר הקריירה משמעותית לשני בני הזוג? מה קורה כשני בני הזוג מקבלים תפקידי רילוקיישן? כיצד מתאמים את הקריירה?

ראשית נגדיר ארבע סוגים של זוגות

זוגות עם קריירה כפולה – לשני בני הזוג קריירה משמעותית עבור עצמם. הם עשויים להיות בתפקידים ניהוליים או עבודות מקצועיות.

זוגות עם פרנסה כפולה – שני בני הזוג משתכרים ומביאים הכנסה הביתה אולם שניהם אינם בתפקיד קרייריסטי.

זוגות עם היפוך תפקידים – האישה היא בתפקיד קריירה ניהולית או מקצועית והבעל נושא בעבודה בשכר.

זוגות מסורתיים – הגבר בתפקיד קריירה ניהולית או מקצועית והאישה נושאת בעבודה בשכר.

(Harvey et al.,2009)

רק כ-20 אחוזים מן הנשים נשלחות למשימות רילוקיישן.

נמצאו שישה סוגי התייחסויות מצד בן זוג להצעת רילוקיישן לבת זוגו

בן זוג תומך – בן זוג שמעניק תמיכה רגשית ומעשית לבת הזוג ונכון לסייע, למשל בטיפול בילדים, בעת שהיא בתפקיד הרילוקיישן.

בן זוג גמיש – בן זוג שנכון לקחת הפסקה מהגשמת הקריירה שלו בארץ, ובזמן השהות בחו"ל מחפש לנצל את הזמן להתפתחות מקצועית ולהגשמה עצמית.

בן-הזוג האינסטרומנטלי – שהוא קרייריסט ומשתמש בבת-זוגו על-מנת להתקדם יותר בקריירה בעצמו.

בן-הזוג הקפדן – אשר מגביל במידה כזו או אחרת את ההזדמנות של זוגתו לתפקיד רילוקיישן, ובכלל את קבלת החלטות הקשורות בעבודתה ובקריירה שלה.

בן הזוג הדומיננטי – שרואה את הרילוקיישן שלו ואת עבודתו בחו"ל כמרכזית, ובמקביל תומך שזוגתו תחפש הזדמנויות עבודה בחו"ל גם כן.

בן הזוג הרואה שותפות שווה – בני הזוג הם שותפים שווים שמקדמים את הקריירה שלהם בצורה שווה, המשמעות היא שכאשר יש רילוקיישן כפול הם לעתים מתגוררים לחוד ונוסעים בין שני מקומות מגוריהם.

(Kirk, 2016)

כאשר לשני בני הזוג קריירה ושניהם מקבלים הצעות רילוקיישן הם ידרשו לאמץ אחת מבין שלוש האסטרטגיות הבאות:

האסטרטגיה ההיררכית – מציבה קריירה אחת על-פני האחרת. בשל סיבות כגון הכנסה גבוהה יותר של אחד מבני הזוג, או בשל הגדרות תפקיד מגדריות מסורתיות.  בן או בת הזוג המשני/ת עוזבים או מורידים את חשיבות עבודתם, ותומכים בבן-הזוג האחר. אסטרטגיה זו קיימת בעיקר בקרב משפחות שבהם הגברים הם המוצבים והנשים מציבות את המשפחה לפני העבודה.

האסטרטגיה השיוויונית – הן הקריירה והן מערכת היחסים חשובות באותה מידה ושני בני הזוג יוצאים לרילוקיישן ותומכים אחד בשני ונוטלים חלק באחריות המשפחתית, אולם תתכן מגבלה כלשהי על הקריירה של אחד מהם והוא יצטרך לגלות פשרות מסוימות בתפקיד.  אסטרטגיה זו היא חיובית יותר בהשוואה להיררכית.

אסטרטגיית הקריירה הפתוחה – ישנה השקעה שווה בשתי הקריירות והן מועדפות על-פני המשפחה.  כל קריירה כשלעצמה אינה תלויה באחרת. במקרים אלו יתכנו גם מערכות יחסים מרוחקות, כלומר שני בני הזוג נמצאים כל אחד ברילוקיישן במקום פיזי אחר ונפגשים מעת לעת.

(Känsälä et al. 2015)

כיצד פועלות האסטרטגיות הללו בפועל? נראה שניתן לתרגם אותן לארבע טקטיקות:

טקטיקה 1: בני הזוג מחליטים שכל אחד יקבל תקופת רילוקיישן בתורו. פעם תצא המשפחה לרילוקיישן למען בן זוג אחד ופעם למען בן זוג אחר. כלומר בהסכמת שני הצדדים כל אחד בתורו לא יעבוד על-מנת לתמוך בקריירת המוצבות של האחר/ת.

נשים דיווחו שלמרות שההחלטה נעשתה לאחר שיחות מעמיקות עם בן זוגן והסכמה מלאה מצידו, הן נשאלות על ידי הסביבה שאלות שחוו אותן כבלתי נאותות וכרמיזות מן הסביבה כי התהליך נועד לכישלון כגון:

"כיצד בן הזוג שלך יתמודד עם היותו גבר בחו"ל שאינו עובד? – לא יהיה לך קשה לעשות את זה?"

טקטיקה 2: בני הזוג מחליטים שכל אחד מהם פועל באופן אישי לקידום הקריירה שלו. הקריירה היא בראש סדר העדיפויות ואם צריך אז נפרדים לתקופה. הבחירה היא לעיתים לנסיעות תכופות מאד וקצרות או למגורים לתקופה בנפרד.

אחת הנשים שנתמנתה למשימת מוצבות למשך 6 חודשים סיפרה כי "זה קשה יותר ממה שחשבתי… בגלל ששנינו משתנים… אינני חושבת שזה יעבוד במשימה שהיא של שנתיים, בגלל ששנינו בשני מקומות נפרדים".  נשים אחרות ציינו את בדידותן, ואת הקושי לשהות תקופות ארוכות בנפרד.  

טקטיקה 3: תפקידים דומים – העובדה ששני בני הזוג הם מאותו התחום גם אם מדובר בחברות מתחרות יכולה לעודד לעיתים את הרילוקיישן המשותף: שניהם רופאים, שניהם בתעשיית ההייטק וכדומה. למשל אישה שגם היא וגם בן זוגה עבדו בתעשיית הגז והנפט סיפרה כי היתה מוצבת רחוק מבן זוגה, אולם בדקה תכופות עם המעסיק שלה האם ניתן למצוא תפקיד בארגון שלה לבן הזוג.

טקטיקה 4: עבודה משותפת – בטקטיקה זו שני בני הזוג מקבלים תפקידי מוצבים בחו״ל באותו הארגון במדינת היעד. מצב זה הוא טוב במיוחד לזוגות שיש להם ילדים. אולם, בפועל מוצב אחד (לרוב הגבר) מקבל תפקיד משמעותי בארגון ואילו בן הזוג השני מקבל לרוב תפקיד שאינו תפקיד מפתח, כלומר שנדרשה ממנו פשרה מסוימת בקריירה ותחושה שתפקידו ניתן בעדיפות משנית לזה של בן הזוג.

(Shortland, 2020)

נראה כי תמיכה מצד הארגון יכולה להיות המפתח להצלחה של רילוקיישן זוגי. השגת ויזות או אישורי עבודה לבני הזוג או אפשרויות תעסוקה, מהווה גורם מסייע מרכזי.

גברים רבים דווקא תומכים ובעלי עניין בניידות של בת זוגם במקביל לשלהם, אולם לא כל הזוגות נכונים לקבל על עצמם שני תפקידי מוצבות במקביל, בשל המחירים הכרוכים בכך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *