הסתגלות ורילוקיישן

הסתגלות ורילוקיישן

הסתגלותו של אדם הנוסע לרילוקישן לתנאי העבודה ותנאי המחיה החדשים הנה גורם מכריע בהצלחת בצוע המשימה הבינלאומית. הפרט ומשפחתו נדרשים להסתגל לסביבה חדשה ולהבין את המתרחש בה כדי שיוכלו להיות שותפים לה ובמהירות. אם לא יסתגלו במהירות הרצויה, תחול ירידה ביכולתם לבצע משימות בצורה אפקטיבית, יחלו מתחים משפחתיים וביטויים ותחושות של עוינות כלפי הסביבה המארחת.

אי-הסתגלות גורם לדברים הבאים:

  • שיעור גבוה של עובדים הנוטשים את שליחותם בטרם השלימו את התקופה המוסכמת מראש ותוך גרימת נזקים משמעותיים לחברת האם.
  • עובדים הממשיכים למלא את תפקידם במדינה המארחת, אך לא מצליחים להסתגל לה כראוי וגורמים לחברת האם נזקים חמורים עוד יותר מאשר לו היו חוזרים טרם זמנם .

ניתן לדבר על שלושה אופנים של הסתגלות:

הסתגלות סביבתית – המתייחסת למידת ההסתגלות למרכיבים הפיזיים והסביבתיים של התרבות החדשה הכוללים: אוכל, תנאי תחבורה, תנאי מחיה, בידור מקומי, עלות מחיה, מזג האוויר וכדומה.

הסתגלות יחסי גומלין – המתייחסת לטיב היחסים בין המוצב ברילוקיישן למקומיים.

הסתגלות עבודה – המתייחסת להרגשת הנוחות של המוצב ברילוקיישן עם עבודתו החדשה ועם דרישותיה.

ישנן התנהגויות מסוימות אשר עשויות לנבא את רמת היכולת הפוטנציאלית של הפרט להסתגל לתרבות זרה:

  • אנשים בעלי סקרנות אינטלקטואלית ועניין בתרבויות זרות – בעלי תכונה זו נהנים למשל לאכול במסעדות זרות או לצפות באמנים זרים מופיעים בהצגות. להם מגורים במדינה חדשה תהיה הזדמנות לחוות חוויות מסוג זה.
  • מידת הניסיון הקודם של העובד בתרבויות של מדינות אחרות, כמו לימוד וידע של שפה זרה, או טיול בארצות זרות, מיוזמתו שלו, מראה על סקרנותו של העובד לגבי תרבויות השונות משלו.
  • ישנם אנשים אשר נוהגים להתרועע עם אנשים שונים מהם ברמת ההשכלה, גזע, רקע דתי, גיל ובמצב הסוציו-אקונומי שלהם, אלה ירגישו בנוח בתרבות הזרה להם והסתגלותם תהיה מהירה ויעילה.
  • הסתגלותו של אדם לבצוע משימה בינלאומית במדינה דומה יחסית בתרבותה למדינתו שלו, תהיה קלה יותר באופן יחסי.
  • אדם אשר בת הזוג שלו משתפת פעולה ומעוניינת בתפקיד בן זוגה הכרוך במעבר לתרבות הזרה, ייהנה גם הוא מהסתגלות קלה יותר.
  • אדם אשר התמודד בתפקידו הקודם בעבר עם מצבים ותקריות מורכבות עשוי להיות מוכן יותר לביצוע התפקיד החדש ויוכל לעשות שימוש בניסיונו זה הקודם במהלך תהליך ההסתגלות.

מחקר שבחן 35 מוצבים אמריקנים ערך הקבלה בין מסעם לחו"ל של מוצבים אלה למסעם של לוחמים הנלחמים במפלצות (קשיי ההסתגלות) בארץ פנטזיות זרה (המדינה המארחת). מסעם של "הלוחמים" (המוצבים) מתואר כמסע הסתגלות בן חמישה שלבים:

  1. יציאת הגיבור למסע (יציאת המוצב למדינה המארחת) 
    80% מהנחקרים דיווחו על תחושה של התרגשות כאשר שמעו על האפשרות לבצע משימה בינלאומית. רובם נוכחו כי אין דרך להבין תרבות זרה לפני שממש חווים אותה. הם דיווחו על  אי-וודאות גבוהה לגבי הסתגלותה של משפחתם לתרבות הזרה וכי צפויה התמודדות לא פשוטה עם התרבות הזרה אשר יכולה להגביר את אי-הוודאות ואת החרדה ולייצר הרפתקאות בלתי-צפויות.
  2. כניסה לארץ הזרה
    כניסה לתרבות המדינה הזרה משפיעה רבות על ההסתגלות בעיקר משום שישנם קשיי שפה ומנהגים חדשים שיש להבין ולהפנים. ישנם מוצבים אשר הטמיעו ישירות את התרבות ונטשו את שלהם בקלות, וישנם אחרים אשר פעלו באופן הפוך ושמרו על תרבותם בקנאות. הדרך העדיפה על-פי המחקר היא דרך הביניים ודרך זו סביר שתכובד גם על-ידי המקומיים.
  3. מורי דרך
    למוצבים נדרשו אנשים שיוכלו לעזור להם להסתגל למדינה הזרה. סיוע זה שיפר מאד את הסתגלותם ומנע מתחים הנובעים מכניסה לתרבות זרה וחוסר ידע בנוגע להתערות בחברה החדשה.
  4. דרך מלאה מהמורות
    המוצבים דיווחו כי הסתגלותם לתרבות החדשה הייתה מלאת מהמורות אשר ניתן להתגבר עליהם על-ידי סבלנות, הומור וגישה חיובית. דרך זו מלאה בקשיים ובפרדוקסים תרבותיים כדוגמת: היחסים שבין המוצב לאנשים סביבו הדורשים הבנה תרבותית, פרדוקסים המדברים על הדרישות הניגודיות המוצבות לפרט בין חברת האם למדינה המארחת ופרדוקסים זהותיים המדברים על ניגוד בין התרבות המקומית לזו שבארץ האם.
  5. החזרה הביתה
    גם החזרה הביתה לא הייתה פשוטה עקב שינויי התרבות החדים, הרגלים ששונו, ואימוץ דרך חיים חדשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *