רילוקיישן לאנגליה- שלושה ציוני דרך תרבותיים באנגליה

רילוקיישן לאנגליה- שלושה ציוני דרך תרבותיים באנגליה

  1. רילוקיישן לאנגליה- שלב ראשון: התרבות המסורתית.

במשך שנים רבות הייתה אנגליה חברה מסורתית המורכבת מכמה מעמדות, לרבות האליטה החברתית של האריסטוקרטיה, אצולת הקרקעות (הג'נטלמנים) שהייתה מעמד הביניים המשמעותי, וכן מעמד הפועלים הגדול. תרבות זאת שמרה על חוסנה על-ידי קבלה חברתית כללית של אי-השוויון ותמיכת הכנסייה בכך.

האוריינטציה הבולטת הייתה של גבריות, אינדיבידואליזם והישגיות על בסיס מעמדי, ומנהלים ומנהיגים נהגו בהתאם לנורמות של מעמד הביניים והמעמד הגבוה. שימת דגש הייתה על ערכים כמו משמעת עצמית, מוסריות, נימוסים, שמירה על החוקים, אמירת אמת, והתנהגות הראויה לג'נטלמן או לליידי.

בנים נשלחו לעתים קרובות לפנימיות מגיל שבע ועד גיל 18. צורת חינוך זו הובילה ליצירת מעמד שהפגין את הביטוי "שפה עליונה נוקשה", כלומר שמרנות ועצירת הרגש, היצמדות לקוד של כבוד, התנהגות ונימוסים המהווים את הסטריאוטיפים של המעמד השליט. תרבות זו הייתה, לפיכך, מבוססת על הפנמת סדרה של חוקים פורמליים ובלתי-פורמליים שהפרה שלהם עלולה הייתה להוביל לקלון ולנידוי חברתי.

  1. רילוקיישן לאנגליה- שלב שני: התרבות הליברלית

במהלך השנים התפתחה תרבות אלטרנטיבית. עם התפתחותה של מדינת הרווחה והחוקים החדשים האוסרים על אפליה על בסיס גזע או מין, התרבות הליברלית החלה להוות איום על ההגמוניה של התרבות המסורתית. מרבית האנשים שהיו נתונים תחת המטרייה של התרבות הליברלית, דחו את אי-השוויון והחליפוהו בגישות הומניטריות ושוויוניות, אמונה בשיתוף פעולה, קונצנזוס וחירות אינדיבידואלית. מי שאימצו הסתכלות זו, דחו את ההיררכיה והאמינו בקידום באמצעות כישורים אישיים.

  1. רילוקיישן לאנגליה- שלב שלישי: השינוי התרבותי האחרון של העידן המודרני

בעשורים האחרונים התחוללו שינויים תרבותיים נוספים שהפכו את אנגליה לחברה מגוונת וקוסמופוליטית:

  1. לגיטימציה להפגין רגשות – המאפיינים המסורתיים של שמרנות או הפגנת רגשות בציבור השתנו במהלך השנים. כך לדוגמה, קריאת התגר על "השפה העליונה הנוקשה" התרחשה בתקופת האֵבל הציבורי העמוק בעקבות מותה של הנסיכה דיאנה (1997). מצב זה שיקף את ההכרה הגוברת בחברה כי אין כל פסול להפגין רגשות בציבור.
  2. הנשים עצמאיות וזקוקות פחות לגברים – בשנות התשעים של המאה הקודמת ניתנה אמנציפציה חברתית וכלכלית לנשים, ומאז ניתנת לנשים הזדמנות לשחק תפקיד גדול יותר בחברה ולתרום לאוריינטציה החדשה של התרבות. עם קבלתה של מדיניות הרווחה, פחתו חששותיהן של הנשים מפני עוני וחולי כפי שהיו קיימים בשנות השלושים של המאה שעברה, והן מצאו דרכים לגדל את ילדיהן שלא מתוך תלות במשכורתו של הגבר אלא באמצעות משכורותיהן שלהן.
  3. עלייה ושימוש נרחב בהומור סאטירי באמצעי התקשורת – הומור הפך לכלי מקובל לעקוץ את הרהבתנות והיהירות של המנהיגים בחברה, והוא משמש מראה למי שמפקפקים ברלוונטיות של הנורמות התרבותיות הדומיננטיות. אפילו המלכה אינה חסינה מפניו. גם מנהיגים עסקיים משתמשים בהומור ובלגלוג עצמי כדי לצמצם מרחק היררכי ולבסס מערכות יחסים. זהו הנתיב שבו ניתן לקרוא תגר על השונות המסורתית והשמרנות שקיימים עדיין בחלקים שונים בחברה.

גלי ההגירה, הגלובליזציה, העלייה בתחכום הטכנולוגי וביסוסה של תקשורת ההמונים, שיחקו ומשחקים  גם הם תפקיד חשוב בשינויים התרבותיים שעברו על בריטניה בשנים האחרונות, ועם זאת ניתן לראות עדין גם את התבצרותם של חלקים מסוימים מן האנגלים בתרבות המסורתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *