רילוקיישן לרומניה, נסיעות עסקים, נסיעות עבודה לחו"ל – שוחד ושחיתות ברומניה

רילוקיישן לרומניה, נסיעות עסקים, נסיעות עבודה לחו"ל – שוחד ושחיתות ברומניה

כך מספרים מוצבים ברילוקיישן לרומניה ונוסעים לנסיעות עסקים:

"באחת הביקורת בחברת נדל"ן ישראלית-רומנית בבוקרשט, התברר כי מנהל הרכש, איש המקום, נהג לקדם על בסיס קבוע ספקים של חומרי בניין בפרויקטים של החברה. במטה החברה בישראל סמכו על המנהל, גם כשהתברר כי הספקים שעמם בחר לעבוד דרשו מחירים הגבוהים ב-40% ממחירי השוק. בדיקה מעמיקה יותר גילתה שהמנהל והספקים הם שותפים ותיקים שפועלים בשיטה דומה בכמה פרויקטים במקביל: המנהל מקדם את עסקיהם, ובהתאם לכך מתוגמל כספית, תוך שהוא נהנה ממשכורת כעובד החברה. פעילותו של המנהל לא נעשתה בחשאי ואנשי החברה המקומית ידעו עליה, אלא שאותו מנהל דאג לפנק גם את עובדי החברה: נערות ליווי, ביקורים בחנויות יוקרה, ארוחות במסעדות – דברים שקשה מאוד לזהותם בדוחות כספיים או במאזנים. הם יכולים להסתתר מאחורי סעיפים של הוצאות הנהלה, הוצאות כלליות או אפילו קופה קטנה. אחת הבעיות היא שמאגרי המחשוב וזמינות המידע לא טובים מספיק, וכתוצאה מכך המידע מגיע בדיעבד וברמת פירוט שאינה מספקת."

מספר ישראלי ברילוקיישן לרומניה:

"כעבור כמה חודשים בבוקרשט עצר אותי שוטר תנועה בצד הדרך. הוא רצה לקחת לי את הדרכון ואמר שאקבל אותו רק בשגרירות. למזלי, בשלב הזה כבר ידעתי איך העניינים עובדים. 100 לאו רומני שמצאו את דרכם אל בין המסמכים שנמסרו לשוטר סייעו לסיים את התקרית באזהרה בלבד ובברכת נסיעה טובה."

מספר ישראלי נוסף ברילוקיישן לרומניה:

"מדברים עם אדם אחד שמכיר מישהו אחר וכך הלאה – שרשרת שלמה, שיכולה לכלול ארבעה עד שבעה מעורבים. את הכסף מעבירים רק לאותו גורם ראשוני והוא זה שמחלק אותו לכל הנוגעים בדבר, בין אם זה פקיד, עורך דין או גורם שלטוני. הסכום שנקבע הוא לרוב אחוז מסוים מגובה העסקה: ככל שהיקף העסקה גדול יותר, כך שיעור התשלום עבור השירות נמוך יותר, ונע בין עשרות למאות אלפי דולרים. זה חלק מכללי המשחק. אם לא סגרת את הפינות האלה מראש, הסיכוי לזכות במכרז אפסי עד בלתי אפשרי, וכל עוד המעטפה לא נמסרה התהליך לא החל. לכאורה, אתה שם את הכסף על קרן הצבי, אבל מצד שני הם יודעים שאם הסיפור ייחשף מישהו יישב בכלא, ולכן זה מוכיח את עצמו ברמה הפרקטית."

"עם הצטרפותה של רומניה לאיחוד האירופי בינואר 2007, הציב לעצמו הממשל את המשימה הקשה של ביעור השחיתות, והוא משקיע בכך מאמצים רבים שמניבים הצלחה מסוימת. אבל המנטליות הזאת מושרשת עמוק כל-כך, עד שגם כיום המצב עדיין רחוק מהסטנדרטים של מדינות המערב, והשחיתות נפוצה ומקובלת בכל הרמות והדרגים במגזר הציבורי."

דה מרקר, 8.12.11

עוד טוענים מוצבים ברילוקיישן לרומניה:

"הם נותנים שוחד לקבלנים, לשוטרים. אין אכיפה מספיק חזקה."

"השחיתות שם חמורה מאוד. שוטר ישחרר אותך עבור 400 לאו רומני. השחיתות נמצאת גם בשכבות האליטה, אולם מכיוון שהם שייכים לאיחוד האירופי, הם צריכים להסתיר זאת. סיפור ששמעתי מחבר ברומניה: חברה צרפתית זכתה במרכז של בניית כבישים ברומניה שעלתה מיליוני דולרים, אלא שנשיא רומניה עצמו ביקש שוחד גבוה כל-כך מהחברה הצרפתית עד שזו ויתרה על הפרויקט."

"זאת מדינה עם שיעור שחיתות גבוה. אפשר 'לשמן' גורמים שונים."

"החברה שלנו היא מערבית, וכל החברות המערביות ברומניה עובדות על-פי החוק. מכיוון שהרומנים הצטרפו לאיחוד האירופי החוק נאכף, אך עם זאת יש המון מקרי שוחד במדינה."

"תרגילי עוקץ רבים בוצעו דווקא על-ידי ישראלים, שמכרו, למשל, קרקעות באזורים שאינם מיועדים לבנייה."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *