רילוקיישן לרוסיה, נסיעות עסקים או נסיעות עבודה לחו"ל – על הלאומנות הרוסית

רילוקיישן לרוסיה, נסיעות עסקים או נסיעות עבודה לחו"ל – על הלאומנות הרוסית

רילוקיישן לרוסיה: גל חקיקה פטריוטית

בימי האריסטוקרטיה הרוסית, הרוסים ביקשו להוכיח תרבות ותחכום ולכן חצר הצאר אימצה מאפיינים צרפתיים וגרמניים. בהמשך, הניתוק התכוף מקשרים חיצוניים גרם לרוסים לפתח קסנופוביה (פחד מאנשים זרים ולא מוכרים). במשך תקופה ארוכה סבלו הרוסים מתחושת הנחיתות הזאת, וכיום הם מפצים עליה, בין היתר באמצעות חקיקה של חוקים לאומניים שיזמו פוליטיקאים בני דורו של פוטין שנמצאים בשלטון.

"ממשלת רוסיה הטילה איסור מלא על אימוץ ילדים על-ידי זרים. החוק הוצע ואושר בתוך ימים ספורים בפרלמנט הרוסי שמשמש כחותמת הגומי של הנשיא ולדימיר פוטין. לחוק איסור האימוץ הצטרפו סדרה של חוקים שהוגשו להצבעת הפרלמנט ויוצאים נגד השפעה זרה ברוסיה, החל באיסור לימודים של ילדים לעובדי ממשלה בחו"ל ועד אילוץ בתי הקולנוע המקומיים להקצות 20% ממועדי ההקרנות לסרטים מתוצרת מקומית."

"ראש הממשלה הרוסי, דימטרי מדבדב, חתם על צו המבטל את הסכם האכיפה והפיקוח על סמים בין רוסיה לארצות הברית, בצעד נוסף המדרדר את היחסים בין שתי המדינות."

"הצעות נוספות מבקשות לאסור על בעלי אזרחות זרה (כולם רוסים בעלי אזרחות כפולה) למתוח ביקורת על הממשלה בטלוויזיה, לאסור על שימוש ברישיון נהיגה זר, לאלץ פקידי ממשל לנהוג במכוניות מתוצרת רוסיה, ואפילו להגביל נישואים בין עובדי ממשלה לבין זרים."

רילוקיישן לרוסיה: חשדנות כלפי ארצות הברית ואירופה

"רוסיה לא רוצה את אירופה אלא את אסיה ומדינות ערב."

עם פירוקה של ברית המועצות החלו שיתופי פעולה בין המערב לרוסיה, תחילה בעיקר באמצעות מיזמים משותפים, אלא שרבות מן השותפויות האלה נחלו כישלון. מתברר שהרוסים מתייחסים עדיין בחשדנות לחברות המערביות והדבר מקשה על שיתוף פעולה פורה. כך לדוגמה, הבעלים המקומיים נוהגים להסתיר מידע מהשותפים המערביים לגבי הנעשה בארגון. לאור זאת, חברות מערביות זונחות בשנים האחרונות פעילות עסקית המבוססת על מיזמים משותפים ועוברות לרכישות ומיזוגים. אלא שרוסיה אינה מתייחסת בחיוב לאסטרטגיה המערבית ומנסה להילחם ברכישה של חברות חשמל ומפעלים חשובים באמצעות ביורוקרטיה מסואבת וחקיקה מסורבלת.

המלחמה הקרה בין ארצות הברית וברית המועצות כפי שהיא כיום, יצרה גם היא ניכור בין הצדדים המתורגם לחוסר אמון ולמניעת ידע בתחום העסקי. העובדים הרוסים מעלימים ידע או מעבירים מידע לקוי וחלקי לשותפים האמריקנים, ואילו השותפים האמריקנים אינם נוטים לשתף את עמיתיהם בידע ובפיתוחים שלהם.

רילוקיישן לרוסיה: געגועים לברית המועצות של פעם

רוסים רבים עורגים לתחושת הוודאות, בין אם אמיתית ובין אם דמיונית, ששררה ברוסיה בעבר. לתפיסתם, מסורת, סמכות ואחידות עדיפים על תחרותיות ופלורליזם.

"ברוסיה של פעם אסור היה להסתובב סתם כך. לאחר סיום הלימודים בבית הספר כולם יצאו ללמוד או לעבוד. מי שלא עבד נשלח לעבודות כפייה. הפרט לא היה צריך לחשוב כי מישהו אחר ארגן לו את החיים. אדם יכול היה לעבוד במפעל ולקבל דיור בחינם. רבים הלכו לצבא קבע וקיבלו פתרונות דיור ותנאים טובים, להם ולמשפחתם. אמנם לא היה חופש ביטוי ותנועה אבל הייתה תחושת יציבות."

"מה שהתחיל באמצע שנות השמונים והתבטא בפרסטרויקה של שנות התשעים, היווה מעבר מיציבות – מדומה אולי, אבל יציבות עבור האדם הפשוט – לתחושת אנרכיה ופשיעה. משנות האלפיים, אותם עבריינים נהיו בחלקם אוליגרכים עשירים ומכובדים ששולחים את ילדיהם ללמוד בערים כמו לונדון, ומשפחותיהם מתגוררות בחו"ל."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *