הדרכים להכנת מועמד לרילוקיישן לקראת תפקידו החדש

הדרכים להכנת מועמד לרילוקיישן לקראת תפקידו החדש

ישנם מספר כלים אשר יסייעו למועמד להכין עצמו לקראת התפקיד החדש:

  1. הצגה של התפקיד על-ידי מוצב לשעבר ברילוקיישן, רצוי תוך ביקור מקדים בחו"ל עוד לפני שהעובד הקודם חוזר הביתה 

הכוונה לתהליך של חפיפה שבאמצעותה מועברים למועמד נתונים ישירים מן האנשים המכירים את התפקיד במדינה המארחת.
ישנם ארגונים המכירים בחשיבות תמיכת המוצב הקודם ועל-כן הם מקפידים על ביקורים מקדימים לשם התרשמות, חוויה ולימוד ראשוני. בעזרת תמיכתו של המוצב הקודם טרם סיום תפקידו, יקטן הסיכוי שהמוצב החדש ילקה ב"הלם ראשוני" בכניסתו לתפקיד ותהליך ההסתגלות שלו יהיה קל בהרבה. הכוונה אישית צמודה בתחילת התפקיד תכוון את המוצב החדש למקומות "הנכונים", לפחות טעויות וללימוד מהיר יותר.

החפיפה בין המוצבים אידיאלית במיוחד אם החברה יכולה לאפשר אותה פיזית במדינה המארחת, משום ששם תהיה יותר מהירה וברורה ובדרך כלל תשלב בתוכה היכרות פיזית עם סביבת העבודה בפרט ועם המדינה המארחת בכלל. פעולה ב"צל" מוצב ותיק, שהתמחה בהתנהלות בסביבה החדשה, תאפשר למוצב החדש לחוש ביטחון, ותעודד אותו לשאול את המדריך החופף אותו שאלות ללא בושה, לבקש עצות, ללמוד, להיעזר כשצריך ולערוך תצפית על התנהגותו ופעולותיו של קודמו בתפקיד. בעל ניסיון באותו תפקיד יהיה בדרך-כלל לויאלי למטרות התפקיד ורמת ההזדהות וההבנה עם אדם מהמדינה שלו תהיה גבוהה בהרבה מאשר עם נציגים ממדינה זרה.

למרות חשיבותה של החפיפה על-ידי המוצב הקודם באופן אישי כפי שהוצגה עד כה, יש לזכור שלתמיכה מעין זו יש גם מגבלה והכוונה היא לתלות במוצב הקודם. ייתכן שלמוצב המסיים תפקידו אין כלל זמן לביצוע החפיפה או שלא הצליח במשימתו, או שאינו נהנה מתפקידו וכך המוטיבציה והיכולת שלו לסייע לתהליך תהיה נמוכה מאד. ייתכן גם מצב לקוי שבו המוצב הקודם לא משתף את מחליפו בידע שצבר ומעדיף, מסיבות שונות, לשמור את הידע אצלו בלבד (אחת מסיבות אלה יכולות להיות שמירה על מעמד וכוח בחברה). בשל כך תמיכה במוצב יכולה מאד לעזור ולסייע בעיקר בהכנה ובשלב הראשוני של הכניסה לתפקיד, אך עקב אותה תלות רצוי שלא להסתמך עליה בלבד ולהשתמש בה רק כחלק מתוכנית כוללת.

  1. בקשה כי ייבנה על ידי הארגון תיק חפיפה

הארגון יבנה תיק חפיפה המתעדכן באופן שוטף על-ידי המוצב האחרון ומאפשר קבלת מידע עדכני ביותר שיכלול המלצות ודגשים לתפקיד ולהתנהגות עם גורמים בסביבת העבודה ובמדינה המארחת.

  1. הקמת אתר אינטרנט

הכוונה לבניית מאגר מידע המנוהל על-ידי חברת האם והמסייע בלימוד מכוון מרחוק מתוך ידע מצטבר של מוצבים קודמים. המאגר יכיל מידע מפורט על מדינת היעד, על חברת הבת, על הקולגות לעבודה, האנשים שחיוני להכיר ועל התפקיד עצמו.

כדי להקטין את הבלבול וההפתעה בתחומים שבהם יש חוסר ודאות גבוה, הארגון יצבור מידע באמצעות הניסיון שרכשו מוצבים במסגרת תפקידם בחו"ל. השיטה מבוססת על דיווח עצמי וניתוח אירועים. לדוגמה, ניתן לפתח מאגר מידע באינטרנט שבו המוצבים מעלים נושאים, אירועים, תיאורים וחוויות מתפקידם בחו"ל. הנתונים במאגר נשמרים על-פי קטגוריות שונות כמו תפקיד, מדינות, תרבות וכדומה ומאפשרים למוצבים חדשים להבין בצורה אמיתית מה מיועד להם בתפקידם החדש. היתרון הבולט של שיטה זו הוא הידע הרחב שניתן לקבל דרך השימוש בה. השימוש באינטרנט מהווה אמצעי משמעותי, זול ונגיש להשגת מידע ממוצבים בפועל, להקטנת חוסר הוודאות ולהרחבת הידע לקראת תחילת התפקיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *